China zet deuren verder open voor culturele uitwisseling

China zet de deuren verder open voor de Nederlandse creatieve industrie. Nederlandse musea gaan hun Chinese collega’s trainen, er worden meer tentoonstellingen en films uitgewisseld, en gezelschappen worden aangemoedigd om aan elkaars festivals deel te nemen.

Chinese cultuurmarkt

Minister Bussemaker heeft in Beijing een Memorandum of Understanding (MoU) gesloten met haar Chinese ambtsgenoot Cai Wu, waarmee het voor Nederlandse cultuurmakers in het bijzonder en de creatieve industrie in het algemeen een stuk makkelijker wordt om de vleugels uit te slaan op de immense Chinese cultuurmarkt.

Minister Bussemaker: ,,Dit biedt ongekende mogelijkheden voor de Nederlandse creatieve industrie. Een gigantisch nieuw werkterrein opent zich. In China openen 100 nieuwe musea per jaar en 10 bioscoopzalen per dag de deuren. Laat dat er een paar meer of minder zijn; het is heel veel. In al die musea en bioscoopzalen moet wel wat te zien zijn; hier ligt een mooie kans voor de Nederlandse culturele en creatieve sector.’’

Museumtraining

Het eerste concrete voorbeeld van de nieuwe samenwerking is het trainingsprogramma dat Nederlandse musea en kennisinstellingen in China opzetten. Dit jaar nog zal het Van Gogh museum en de Reinwardt Academie in China trainingen geven over collectiebeheer, ontwerp van tentoonstellingen en museummanagement.

Beide instellingen hebben hierover deze week een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Chinese museumvereniging en de academie van Schone Kunsten/Beeldende Kunst. De verwachting is dat deze samenwerking ook zal leiden tot uitwisseling van tentoonstellingen.

Adriaan Dönszelmann, zakelijk directeur van het Van Gogh Museum: ,,Het Van Gogh Museum beschikt in verschillende disciplines – variërend van algemeen museum management, tot collectiebeheer en -behoud, tentoonstellingsontwikkeling, registratie, veiligheid, et cetera – over een schat aan kennis en ervaring. Wij hebben een ambitie om deze kennis en ervaring te delen en in de markt te zetten. We begrijpen dat in het hedendaagse China musea worden geconfronteerd met verschillende uitdagingen. Deze zijn veelal gelegen op onderdelen waarop het Van Gogh Museum expertise in huis heeft. Wij zien het dan ook als een uitdaging die we graag aannemen om op basis van deze expertise Chinese musea te ondersteunen en verder te brengen. Het Memorandum of Understanding stimuleert de samenwerking tussen Chinese musea en opleidingsinstituten en de Nederlandse museale sector. Dit is vanuit mijn oogpunt een zeer welkom initiatief voor beide landen.’’

Filmindustrie

De afspraken geven ook een stevige impuls aan de uitwisseling tussen filmmakers in beide landen. Zo krijgen jonge filmmakers de kans om hun afstudeerwerk te laten zien bij de Beijing Film Academy en wordt er gewerkt aan een Holland Film Festival in Beijing. Het succesvolle online filmfestival One Touch dat in 2013 voor het eerst werd gehouden krijgt dit jaar een vervolg. Vorig jaar bekeken ruim 1 miljoen Chinezen online Nederlandse films die 3 maanden lang 24 uur per dag werden getoond op China’s grootste internetprovider (Youku).

De samenwerkingsovereenkomst legt daarnaast de basis voor een zogeheten co-productieverdrag tussen beide landen. Nederlandse films en documentaires krijgen dan beter toegang tot de immense Chinese markt.

,,De afspraken zijn een belangrijke stimulans voor de Nederlandse film- en audiovisuele sector’’, zegt Filmfonds-directeur Doreen Boonekamp. ,,Dit geeft ons de gelegenheid om nauwer samen te werken en beter invulling te geven aan de behoefte van Chinese zijde aan content en expertise uit Nederland. Vooral op het gebied van documentaire, kinder- en jeugdfilm en televisieformats. Voor de sector is het ook een grote stap in de richting van het co-productieverdrag tussen beide landen.’’

Innovatie

Net als in Nederland is de creatieve industrie voor China een belangrijke motor van innovatie. In China geldt dit de komende jaren vooral voor de stedenbouw. De trek naar de steden houdt aan, waardoor de leefbaarheid in het gedrang komt. De Nederlandse kunstenaar-ondernemer Daan Roosegaarde speelt daar handig op in, met zijn smogproject en de smart highway. Met name Beijing is in gesprek met Roosegaarde voor oplossingen van de problemen waar die stad mee kampt. Roosegaarde: ,,Het koppelen van poëzie en praktijk, daar is de nieuwe wereld in te ontdekken. Een afspraak tussen twee overheden is op het eerste gezicht een prozaïsche aangelegenheid maar ik merk in mijn werk dat het helpt. Het opent deuren, naar die nieuwe wereld.’’

De overeenkomst maakt ook samenwerking en uitwisseling op dit terrein eenvoudiger. Zo zal de Nederlandse creatieve industrie zich nadrukkelijk presenteren tijdens de Beijing Design Week 2014.

Bericht Rijksoverheid