Massaal op reis tijdens Open Monumentendag

Op Reis Foto: Open Monumentendag

Tijdens de Open Monumentendag die dit weekend plaatsvond is Nederland massaal op reis gegaan. ‘Op reis’ was het thema van deze 28ste editie van het evenement. De landelijke Stichting Open Monumentendag schat het bezoekersaantal op tenminste 900.000 en is uitermate tevreden over dit aantal en over het verloop van de dag. Het thema bood veel variatie, het weer was prachtig en de bezoekers waren enthousiast en actief. Vorig jaar is het bezoekersaantal vastgesteld op eveneens 900.000.

Bezoekers konden mee met allerlei vormen van transport, van klassieke auto’s, schepen en bussen tot de dieseltractor, de paardentram of de stoomtram. Daarnaast waren vele monumenten op het gebied van reizen en vervoer opengesteld. In totaal waren er 6.000 monumenten en activiteiten voor het publiek om te bezoeken of aan deel te nemen. Opvallend dit jaar was de grote hoeveelheid gezinnen en in sommige plaatsen meer ‘technische mannen’. Topmonumenten waren de tramremises, In Amsterdam trok tramremise De Hallen maar liefst 7.300 bezoekers, en de Tramremise Princenhage in Breda 6.000. Radio Kootwijk bij Apeldoorn, ook een monument gerelateerd aan reizen trok circa 3.000 bezoekers. Tot de toppers behoorde ook Bataviawerf in Lelystad, Radiotelescoop Dwingelo en het Spoorwegmuseum in Utrecht. Daar vond ook, rond de Maliebaan, de Mobiel Erfgoed Manifestatie plaats. ANWB-directeur Frits van Bruggen overhandigde daarbij directeur Paul van Vlijmen van het Spoorwegmuseum een splinternieuw rijksmonumentenbordje, onder goedkeurend oog van Utrechts burgemeester Jan van Zanen en de voorzitter van de Stichting Open Monumentendag, Roland van Schelven.

Andere toppers waren de Zwitsalfabriek in Apeldoorn met maar liefst 6.500 bezoekers. In De Nieuwe Kerk in Delft werd het bezoekersaantal vastgesteld op 5.000 en in Den Haag trokken het gebouw van de Eerste Kamer en de Ridderzaal circa 4.000 bezoekers. Verder zijn het vermelden waard het Stadhuis ’s-Hertogenbosch met 3.300 bezoekers, de Martinikerk in Groningen met 3.000 bezoekers, de Van Nellefabriek in Rotterdam met 2.250 bezoekers, de Grote kerk van Dordrecht met 2.200 bezoekers en Museum De Fundatie in Zwolle met 2.000 bezoekers.

De drukst bezochte gemeenten:
Amsterdam 38.000, Den Haag 32.000, Dordrecht 31.000, Rotterdam 24.000, Bergen op Zoom 22.000, ’s-Hertogenbosch 21.000, Breda 17.000, Deventer 16.000, Utrecht 15.000, Delft 15.000, Zwolle 15.000, Leiden 13.000, Apeldoorn 10.000, Weert 8.000, Tilburg 7.500, Amersfoort 7.000, Zutphen 5.700, Arnhem 5.200, Groningen 5.000, Súdwest-Fryslân 5.000, Oss 4.500, Maastricht 4.000, Gouda 4.000, Bernheze 4.000, Tweestromenland 3.100, Voorschoten 3.000, Leidschendam-Voorburg 3.000 bezoekers.

Open Monumentendag is een jaarlijks evenement in het tweede weekend van september, georganiseerd om de publieke belangstelling en het draagvlak voor het behoud van monumenten te vergroten. Duizenden monumenten in Nederland zijn dat weekend gratis toegankelijk voor publiek, waarmee het één van de grootste culturele evenementen van Nederland is. De Open Monumentendag is onderdeel van de European Heritage Days.

Rabo Vastgoedgroep is voor het 28e jaar hoofdsponsor van de Open Monumentendag. Hiermee draagt Rabo Vastgoedgroep bij aan de beleving en bewustwording van monumenten bij een groot publiek.

Persbericht Stichting Open Monumentendag