Campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ van start

CC BY-SA
Keizersgracht, Amsterdam. Fotograaf: Paul van Galen, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

De campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ start officieel tijdens het Werelderfgoedweekend (14 en 15 juni). De aftrap vindt plaats op het Centraal Station van Amsterdam. In een speciale pop-up store kan iedereen op unieke wijze kennismaken met het moois dat de Werelderfgoederen te bieden hebben. Bezoekers die de erfgoederen een warm hart toedragen krijgen een uniek reverspeldje. De nieuwe wethouders Cultuur in Noord-Holland ontvangen ook allemaal een speldje waarmee zij hun verbondenheid met het werelderfgoed kunnen uitdragen. In Nederland zijn er negen gebieden met monumentale waarde aangewezen als UNESCO werelderfgoed; vier van deze plekken zijn in de provincie Noord-Holland. De campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ is een initiatief van de Provincie Noord-Holland en wordt door tientallen erfgoedorganisaties ondersteund. De campagne laat bewoners en bezoekers van Noord-Holland kennis maken met de vier UNESCO werelderfgoederen en het samenhangende verhaal. Gedeputeerde Elvira Sweet: “ De provincie Noord-Holland heeft een hele hoge dichtheid aan bijzonder cultureel erfgoed, bij bijna iedere bewoner ligt het erfgoed in zijn of haar achtertuin. Hier willen we de bewoners en bezoekers van Noord-Holland meer bewust van maken. Op de website van Oneindig Noord-Holland www.onh.nl/werelderfgoed zijn tientallen verhalen te lezen, wandel- en fietsroutes te downloaden en activiteiten te vinden. Pop –up stores in de provincie De komende weken staan op vijf verschillende plaatsen in Noord-Holland speciale pop-up stores:

  • 14 juni: Amsterdam, hoofdingang Centraal Station (10-17 uur)
  • 15 juni: Alkmaar Kaeskoppenstad, Langestraat nabij oude Stadhuis (12-17 uur)
  • 20 juni TESO boot naar Texel (10-17 uur)
  • 21 juni Amsterdam Open Tuinendag, Museum Geelvinck Hinlopen (10-17 uur)
  • 28 juni Hilversum, Boekhandel Voorhoeve (10-17 uur)

Beheer, behoud en toegankelijkheid De Provincie Noord-Holland is zelf siteholder van de Stelling van Amsterdam. Naast beheer en behoud wil de provincie cultureel erfgoed toegankelijk maken voor een breed publiek. Beheer, behoud én toegankelijkheid is een speerpunt binnen het cultuur- en landschapsbeleid van de Provincie Noord-Holland. Voor informatie over de exacte locaties, het programma en de tijden van de pop-up stores kijk op de website www.onh.nl/Pop-upStores De campagne wordt uitgevoerd door Stichting Oneindig Noord-Holland in opdracht van de provincie Noord-Holland. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Prins Bernard Cultuurfonds en Landal Greenparks. Persbericht provincie Noord-Holland