De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

Faro-blog: Dit erfgoed is van mij

8 oktober 2020 • 370 • Door Alma Hoekstra

Op zoek naar Faro
Alma op bed in Musée Jacquemart André in Parijs.

Michaëla Hanssen gaat door in de video van de RCE over het Verdrag van Faro: “…het idee is om het erfgoed terug te geven aan de burger” .

Nou, kom maar op met Paleis het Loo, ik kies alvast mijn slaapkamer uit. Maar zo wordt het vast niet bedoeld. Paleis het Loo heeft waarschijnlijk geen 17 miljoen slaapkamers en ik wil mijn hemelbed echt niet gaan delen met nog honderden andere ‘burgers’.

Erfgoed als ‘middel’

Maar hoe dan wel? Hoe geven we erfgoed terug aan de burger? Bij deze vraag moet ik eigenlijk vooral denken aan de relletjes van de afgelopen tijd waarin mensen proberen erfgoed af te stoten of te beschermen. Ineens kwam erfgoed wel heel dicht bij de ‘burger’ te staan. Het werd een onderdeel van hun identiteit. Een gevolg van groeiende polarisering? Naar mijn idee gunde een jaar geleden niemand die heldhaftige beelden een blik waardig. Maar de afgelopen maanden vocht men aan de voetstukken van die standbeelden de strijd uit. Een strijd die volgens mij over heel wat anders gaat dan de beelden zelf. De beelden, net zoals Zwarte Piet, schilderijen met naakt en de Gouden Koets, lijken meer op mascottes. Het is erfgoed dat gebruikt wordt als middel, een middel om maatschappelijke doelen te verwezenlijken… daar komen we weer bij het Verdrag van Faro!

Wie kiest de monumenten?

En hoe zit het dichter bij (mijn) huis? Hoe geven we gebouwd erfgoed terug aan de burger? Het idee van Gertjan de Boer, beleidsmedewerker Cultuurhistorie bij gemeente De Ronde Venen, lijkt me een inspirerend voorbeeld.

Voor mijn eerste interview (ik ben gevraagd door de RCE om twaalf interviews te doen) bel ik daarom met hem. Volgens Gertjan heeft iedereen onbewust wel wat met gebouwd erfgoed. Waarom zou anders iedereen tijdens de vakantie naar historische steden gaan? Mensen zijn daar alleen niet zo bewust van. Onder andere om dat bewustzijn te vergroten, is Gertjan een project gestart waarbij hij inwoners gemeentelijke monumenten laat aanwijzen. 

Identiteit lijkt ook hier een grote rol te spelen: mensen kiezen hun eigen gebouw of gebouwen uit hun eígen dorp. Wiesje, die bij het project optreed als non-professionele erfgoedkenner, vindt dat inwoners prima monumenten kunnen aanwijzen: “Wij voelen er wat bij, wíj hebben er een band mee.” Ik word een beetje bezorgd, heb ik dan als (toekomstige) architectuurhistoricus helemaal geen rol meer? Gertjan weet me gerust te stellen: “Alleen de professional  weet wat mensen  óók in de toekomst belangrijk gaan vinden.” Pfoee, gelukkig, dan zie ik het leven als architectuurhistoricus toch nog wel zitten.

Ik kom tot de conclusie dat erfgoed helemaal niet terug gegeven hoeft te worden aan de burger. Ieder heeft al zijn eígen mooiste gebouw, dorp of stad, zijn eígen traditie waar hij trots op is. Erfgoed is al van ons, als wij maar zelf bedenken wat dat dan is.

Groet,

Alma

Benieuwd naar het interview met Gertjan en Wiesje? Lees het hier! (en laat mij weten wat je ervan vindt :))

Ik ben ook nog steeds op zoek naar faro-gerelateerde projecten! Schroom niet om in te sturen! alma@opzoeknaarfaro.nl

The following two tabs change content below.
  • Biografie
  • Laatste Berichten

Alma Hoekstra

Alma Hoekstra is een 23-jarige liefhebster van alles wat oud is. Momenteel werkt zij als hoofdredacteur van de Erfgoedstem en studeert zij Architectuurgeschiedenis aan de VU. Vaak vraagt zij zich af of vroeger inderdaad alles beter was, op het gebied van kunst dan. Oude muziek, oude architectuur en oude beeldende kunst behoren allemaal tot haar passies. Haar nostalgische ziel wordt uitgedaagd in de erfgoedwereld. Want niets is voor altijd, zelfs erfgoed gaat met de tijd mee.

Laatste berichten van Alma Hoekstra (toon alles)

  • Faro-blog: Back to basics - 18 februari 2021
  • ‘Weck’-up call: hoe je erfgoed inzet voor duurzaamheid - 11 februari 2021
  • Voor de Beeldbrekers is ‘Van Gogh’ interessanter dan ‘een Van Gogh’ - 4 februari 2021
  • E-mail
  • WhatsApp
  • Tweet

Gerelateerd

Categorie: AAA-uitgelicht, Alma Hoekstra, Gebouwd erfgoed, — ESF Tags: Op zoek naar Faro

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Historicus en erfgoedexpert Ubbo Hylkema overleden
  • Het Brabantse landschap wordt volgebouwd
  • Marlo Reeders legt functie bij Nederland Monumentenland neer
  • Rapport: Buitenlandse inspiratiebronnen voor Nederlands archeologisch erfgoedbeheer
  • Film over grote restauratie van de Fraeylemaborg
  • Archeologen stuiten waarschijnlijk op resten van de Sytzama-stins in Warns
  • Nieuwe voorzitter voor de Nederlandse Tuinenstichting
  • Gezocht: verhalen over het ROZ-gebouw / de Bankastudios te Maastricht
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast

Meest gelezen (week)

  • Het Brabantse landschap wordt volgebouwd
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Marlo Reeders legt functie bij Nederland Monumentenland neer
  • Historicus en erfgoedexpert Ubbo Hylkema overleden
  • Archeologen stuiten waarschijnlijk op resten van de Sytzama-stins in Warns
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Film over grote restauratie van de Fraeylemaborg
  • Faro-blog: Back to basics
  • Veranderingen in directie en aandeelhouders Hylkema Consultants

Meest gelezen (maand)

  • Het Brabantse landschap wordt volgebouwd
  • Verduurzaming en verkamering gevaar voor historische interieurs
  • De toenemende invloed van de 'Artist Impression'
  • Marlo Reeders legt functie bij Nederland Monumentenland neer
  • Moderne dakkapellen in Gouds weeshuis maken tongen los: passen ze wel bij het rijksmonument? (€)
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Kijken: Historische locomotieven vegen rails schoon
  • Niets is zo duurzaam als een monument
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Woontorens naast Euromast en Park, ondanks negatief advies Rijksdienst Cultureel Erfgoed?

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.