Eén van de oudste attracties verdwijnt uit Efteling

Het spookslot. Foto: Eliedion via wikimedia CC BY-SA 4.0

Het Spookslot, een van de oudste attracties van de Efteling, verdwijnt na de zomer uit het park. Het spookhuis moet plaatsmaken voor een overdekte attractie en een nieuw hotel.

Het Spookslot werd in 1978 geopend en was de eerste grote attractie buiten het Sprookjesbos. De attractie toont de ruïne van een oud-Keltisch kasteel, waarin bezoekers naar een acht minuten durende hoofdshow kunnen kijken. De bekende muziek (Danse macabre) is van de hand van de Franse componist Saint-Saëns en het ontwerp van het spookhuis is in de stijl van Anton Pieck.

Petitie

Op sociale media klinken veel kritische geluiden. Fans vinden dat het attractiepark in Kaatsheuvel steeds meer zijn eigen identiteit verliest. “Het is zover, we komen op het punt dat de Efteling voor mij niet meer de Efteling is.”

Op Twitter opperen Eftelingfans verschillende ideeën voor wat er met de oude attractie moet gebeuren. Vooral één plan kan op veel goedkeuring rekenen: het verplaatsen van het Spookslot naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Al is de kans is groot dat de Efteling hier niet in meegaat.

Door fans zijn twee petities gestart tegen de sloop van het Spookslot. Teken ze hieronder.

Petitie ‘Red het Spookslot’

Petitie ‘Stop de sloop van het Spookslot’

Nostalgie

In ‘Geld of je leven’ bij NPO Radio 1 spreken journalist en Efteling-fan Thomas van Groningen en expert attractieparkmanagement Goof Lukken over het nieuws van  de sloop. 

Lukken snapt de beslissing wel. Het Spookslot is oud en het onderhoud kost geld. Nieuwe attracties geven attractieparken een impuls.

Vernieuwen is leuk, maar het Efteling-gevoel moet wel behouden blijven, zegt Van Groningen. Hij vindt het ‘jammer’ dat juist het Spookslot moet wijken. De attractie is meer dan 40 jaar oud en draagt daarmee bij aan de nostalgie. Een belangrijke factor, want de mensen die in het gezin bepalen naar welk pretpark ze gaan, nemen dat mee. 

Luister HIER naar de radiouitzending.

Wat moet er met het Spookslot gebeuren? Laat het ons hieronder weten!

  1. Ik heb zelf mijn bedenkingen tegen dit voornemen van sloop. Het spookhuis is uitgevoerd met veel aandacht voor detail in bouwstijl en horrorelementen. In dat opzicht is het een icoon van het park. Dat zie je ook duidelijk in het filmpje. Ik begrijp dat de Efteling wil blijven vernieuwen, maar tegen welke prijs? Het karakter van de Efteling kun je juist ook vinden in authenticiteit, zoals het volk van Laaf, Doornroosje en Langnek. Enigszins kneuterig wellicht, maar met veel charme. Moeten die uiteindelijk ook wijken als op adrenaline-kickende bezoekers aangeven liever een spectaculaire achtbaan te willen? De Efteling geeft mijns inziens blijk zich op de continu toename van de bezoekersaantallen te richten, in plaats van op behoud van het unieke karakter. Petitie getekend.

    1. @Julia Derksen.
      Is het een idee om een monumentstatus proberen aan te gaan vragen voor t gebouw als uitmuntend voorbeeld van Nederlandse attractieparkarchitectuur?

      1. Dat is wellicht ook wel een goed idee, het kasteel is van echt natuursteen gemaakt en is ongetwijfeld gebaseerd op de middeleeuwse donjon van kasteel Sterkenburg.

        Dank @ redactie voor het ook vermelden van mijn petitie in jullie stuk!

      2. Dat vind ik een goed plan. Ik snap dat het spookslot qua beleving enigszins gedateerd is – aan de andere kant kan het tegenwoordig ook beschouwd worden als een rustpunt of ‘slow event’ temidden van de gebruikelijke pretparkthrills. Hoe dan ook, de architectuur incl. interieur is exclusief en in de geest van de schepper Pieck. Typisch Nederlands erfgoed wat mij betreft.

  2. Ik vind dit een lastige. Het is allemaal volkomen nep en dan gaan erfgoedliefhebbers zich over een dergelijke attractie ook druk maken. Misschien omdat velen bang zijn dat met de sloop ook het oude en vertrouwde karakter van de Efteling mogelijk wordt aangetast. En dat zou inderdaad jammer zijn. Maar om dan tegen de hele sloop te zijn van deze toch wel ouderwetse attractie dat gaat mij dan net wat te ver..

    1. Wat is er volgens u volkomen nep? Het kasteel is geen historisch kasteel van honderden jaren oud, dat klopt. Echter, het kasteel is gebouwd met ‘echte’ materialen als natuursteen – ook is het ontworpen door de opvolger van Anton Pieck: Ton van de Ven. Het ontwerp is op zijn beurt weer geïnspireerd op de middeleeuwse donjon van kasteel Sterkenburg, gegoten in de stijl van Anton Pieck, en de klokken die je hoort luiden aan het begin van de show zijn van de Goirkese kerk in Tilburg. Kortom: genoeg elementen om dit als cultuurhistorisch en zeer iconisch onderdeel van het park te beschouwen, evenals het Sprookjesbos en het antieke Carrouselpaleis. Als bijvoorbeeld daar de sloop van zou worden aangekondigd, zou u ook roepen dat het te ver gaat als erfgoedliefhebbers daar een stokje voor steken?

  3. Waar is de water spuitende olifant bij het pierenbadje gebleven? En het groet zwembad, en de poppenkast…. ook verdwenen!

  4. Toen Kate Bush nog niet zo bekend was heeft TopPop met haar in dit kasteel een korte special opgenomen waarin ze onder andere Wuthering Heights zingt.Er staat ook nog altijd een grafzerk met Kate Bush daarop gebeiteld in het slot.. YouTube maar eens.
    Blijft dat het zonde is dat zo’n nostalgische attractie gesloopt wordt. De directie van de Efteling heeft helaas weinig op met de historie van het park. Mijn idee zou het zijn om het park te gaan splitsen in een deel rollercoasters en ander snel vermaak en een deel ouderwets (sprookjes)park. Gescheiden toegang en entreeprijzen. En dat slot blijft natuurlijk dan gewoon staan.

  5. Ik vind dat het spookslot mede het oude karakter vd Efteling vertegenwoordigd. Door dit te slopen sloop je ook het hart vd Efteling en zaag je aan trouwe bezoekers die van kinds af aan opgegroeid zijn met dit park en deze beleving over willen dragen aan de generatie na hun. Efteling zaagt zo aan de eigen poten. Dit is een gevolg van de vertraagde ontwikkeling vd Efteling aan de oost en westzijde. Uiteindelijk een slechte keuze waar de Efteling niet beter of populairder van wordt.

    Efteling heeft denk ik zelf ook het spookslot verwaarloosd. Ze hadden deze attractie meer commerciële aandacht kunnen geven. Het ligt aan de ‘nieuwe’ centrale as. Wellicht wilde men het al langer slopen en hebben ze zo een goed argument gecreëerd.

  6. Ik vind dat het spookslot mede het oude karakter vd Efteling vertegenwoordigd. Door dit te slopen sloop je ook het hart vd Efteling en zaag je aan trouwe bezoekers die van kinds af aan opgegroeid zijn met dit park en deze beleving over willen dragen aan de generatie na hun. Efteling zaagt zo aan de eigen poten. Dit is een gevolg van de vertraagde ontwikkeling vd Efteling aan de oost en westzijde. Uiteindelijk een slechte keuze waar de Efteling niet beter of populairder van wordt.

    Efteling heeft denk ik zelf ook het spookslot verwaarloosd. Ze hadden deze attractie meer commerciële aandacht kunnen geven. Het ligt aan de ‘nieuwe’ centrale as. Wellicht wilde men het al langer slopen en hebben ze zo een goed argument gecreëerd.

  7. Eens met Jan Wessels. Splitsing zou een mooie oplossing zijn. Kan ik met de kleinkinderen terug naar de jaren 50 en zij met mij op naar de toekomst.

  8. Voor de beide petitiegroepen heb ik vrijwillig gewerkt aan een studie voor een gemotiveerd verzoek tot bescherming als erfgoed, in meerdere categorieën van erfgoedwaarden. Die studie is nu klaar en zal als bijlage dienen voor het verzoek bij de RCE.
    Tevens 2 voorbereidende studies. Eén voor de conceptuële renovatie van het Spookslot tot technisch vernieuwde attractie die weer 40 jaar aantrekkelijk zal zijn. De tweede is een studie inzake de commerciële achtergrond en toekomst van het park, met centraal het voorbeeld van foute beslissing rond het Spookslot. Er kan bewezen worden dat de Efteling op de lange termijn zijn eigen ramen aan het ingooien is, via de doorlopende downgrading tot een gewoon thill-ride pretpark.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.