Het benutten van social media in de erfgoedsector

artikel-tijdschrift-monumenten-header_monument076

Social media lijken tegenwoordig hét middel om een groot publiek te bereiken. Toch worden social media kanalen als Twitter en Facebook in de erfgoedsector nog maar weinig gebruikt. We kozen een aantal interessante initiatieven en inspirerende voorbeelden van mensen die laten zien hoe je social media actief kunt inzetten en benutten.

Ruilhandelrestauratie
Monumentfotografe Léontine van Geffen-Lamers kan meepraten over het benutten van social media. Van Geffen-Lamers werkte aan een boek over monumenten in Brummen toen zij via Linkedin werd benaderd door Jeroen van der Schenk. “Jeroen was bezig met een restauratieproject in Etten-Leur en dacht dat dit voor mij als monumentenfotograaf interessant zou kunnen zijn. Nieuwsgierig als ik was heb ik zijn verzoeken tot ‘linken’ geaccepteerd en daarna zijn wij elkaar ook op Twitter gaan volgen.“

Van der Schenk was op dat moment bezig met de aankoop van een vervallen monumentaal woon-winkelpand in Etten-Leur, waarvan de aankoop- en restauratiekosten de waarde van het pand overstegen. Om het gemeentelijke monument zonder subsidie toch van de ondergang te kunnen redden startte hij met het project Monument076. De restauratie is online te volgen via de website www.monument076.nl. Social media als Twitter, Facebook, Youtube, Pinterest en Flickr worden ingezet om mensen en bedrijven (persoonlijk) bij de restauratie te betrekken. Het gaat dus niet alleen om het online volgen van de voortgang van het restauratieproject, maar ook om wat iemand zelf kan of wil bijdragen.

Via social media wordt onder andere hulp en expertise ingeroepen, bijvoorbeeld door via Facebook een oproep te plaatsen als ‘Wie kan ons zaterdag helpen aan een aanhanger?‘, ‘Hulptroepen gezocht!‘ of ‘Wie heeft er nog een oude foto of een verhaal?‘. Met personen en gespecialiseerde bedrijven worden wederkerige afspraken gemaakt: ‘Jij doet wat voor mij, ik doe wat voor jou’. Via social media blijft iedereen op de hoogte van wie waar mee bezig is. Iedereen kan letterlijk en figuurlijk zijn steentje bijdragen en krijgt er ook wat voor terug.

Monumenten in Brummen - Léontine van Geffen-Lamers

Van Geffen-Lamers is een illustratief voorbeeld: “De wijze van samenwerking en het delen van kennis sprak mij aan. Het is een soort ruilhandel waarbij elke partij zijn talent optimaal benut. Voor onze samenwerking betekent dit dat ik foto’s van het project en de partners maak. In ruil daarvoor ontwikkelde Jeroen vanuit zijn eigen expertise voor mijn boek over monumenten in brummen de website met webshop www.monumenten-boek.nl. Op deze website staan extra verhalen en foto’s maar ook historische foto’s die ik van mensen heb gekregen. Mensen die de huizen kennen en daar iets over willen vertellen, kunnen hun verhaal er ook bij plaatsen.“

Gigantisch bereik
Van Geffen-Lamers is een actief Twitteraar en hield haar volgers tijdens het maakproces van het boek op de hoogte. “Jeroen van der Schenk voorzag mij van de nodige tips en adviezen voor het vermarkten van mijn boek. Met zijn project Monument076 en al zijn social media activiteiten heeft Jeroen een gigantisch groot bereik: met Monument076 genereert hij ruim 1,6 miljoen impressies per maand op internet, waarmee hij maandelijks bij 220.000 mensen in beeld komt. Overal waar mijn foto’s worden gebruikt vermeldt Jeroen mijn naam, website en social media accounts. Hierdoor zie ik het bereik van mijn eigen berichten stijgen, evenals de bestellingen via de webshop.“

Er zijn inmiddels veel bedrijven en personen die meewerken aan de restauratie van Monument076. Jeroen van der Schenk wil met zijn werkwijze en de community die is ontstaan rond Monument076 inspireren om op een andere wijze uitvoering te geven aan restauratieprojecten. Social media bieden een heel scala aan mogelijkheden om samen te werken, te vernieuwen, kennis te delen, te verbinden én waarde toe te voegen.

Jeroen van der SchenkJeroen van der Schenk helpt organisaties bij het slimmer communiceren met hun doelgroep. Online én offline. De inzet van social media is hierbij een belangrijk onderdeel. Heb je een vraag? Neem beslist even contact op met Jeroen. Dat kan via LinkedinTwitter of info@monument076.nl. 

 

 

Bron: Tijdschrift Monumenten
Tekst: Els Arends & Henk Hoogeveen
Fotografie: Léontine van Geffen-Lamers / Jeroen van der Schenk