IKL laat overwoekerd restant holle weg openzagen

In Neer laat IKL een klein karakteristiek deel van de voormalige ´Romeinse Heerbaan´ aan de Neerbeek weer zicht- en beleefbaar maken. Het gaat om de restanten van een nagenoeg dichtgegroeide holle weg aan de Hagendoorn bij Klein Hanssum. De in het groen verscholen voormalige weg wordt hiervoor vrijgezaagd. Het werk aan de insteek van de Romeinse weg bij de Neerbeek vindt plaats in opdracht van de gemeente Leudal in het kader van de gebiedsvisie Schans van Neer. Vandaag begint het werk dat enkele dagen in beslag neemt.

Naast het zichtbaar maken van de Romeinse weg gaat de stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen in  Limburg, IKL ook over tot de versterking van het landschap. Hiervoor worden in de komende weken ook bomen geplant langs de Hagendoorn en de Rohrstraat bij Eiland.

De oude Romeinse weg langs de Hagendoorn is een nagenoeg vergeten historische voetnoot in het landschap tussen Neer en Buggenum. Maar weinig passanten zullen zich realiseren dat 2000 jaar geleden Romeinse legertroepen zich langs de Maas verplaatsten via de Meiboomkesweg en de Hagendoorn. Via,  de  nu in een bosje verscholen holle weg staken legeronderdelen de Neerbeek over. De overwoekerde historische weg wordt de komende dagen open gezaagd. Daarbij gaat het veelal om hakhout en exoten als esdoorn. Het vrijkomend hout wordt afgevoerd. De meeste dikkere inheemse bomen zoals zomereiken en essen worden gehandhaafd. Verder wordt het zwerfvuil opgeruimd en afgevoerd. Na dit zaagwerk ligt de holle weg naar het beekdal straks weer zichtbaar en open in het fraaie landschap. Voor voorbijgangers plaats IKL straks een informatiebord.

Voetspoor Romeinen
De holle weg was onderdeel van de Romeinse Heerbaan Tongeren-Nijmegen die over de linkeroever van de Maas voerde. De Maas was kort voor de jaartelling een erg belangrijke, veelgebruikte verkeersader, maar er verschenen voor snelle troepenverplaatsingen aan weerszijde van de Maas ook met grindbedden voorziene legerbanen of heerwegen. In de directe omgeving van die heerbanen bouwden ze woningen, boerderijen, begraafplaatsen en tempels. Naast militair gebruik waren deze verbindingsroutes ook van belang voor het transport van goederen en het overbrengen van berichten.

Veilige oversteek
Aan de Hagendoorn daalde de weg door een holle weg af naar de beek. Over de Neerbeek lag waarschijnlijk een houten brug. Op deze wijze konden legercolonnes, maar ook paarden en wagens gemakkelijk en veilig , in alle seizoenen ook met hoog water de beek oversteken. De Romeinse beekkruising lag op de plek van de huidige waterkering. Bij de aanleg van deze kering in 1996, werden houten palen gevonden die in de beekbodem waren geslagen. Eén van deze palen is onderzocht en stamt met zekerheid uit de Romeinse Tijd. Aan de overzijde van de beek lag een Romeinse begraafplaats. Aan de zijde van Eiland lag waarschijnlijk een Romeinse wachtpost.

Winkelmolen
Aan het einde van de Middeleeuwen kende Neer maar liefst vijf watermolens. Ter hoogte van de Romeinse beekkruising lag een graanmolen als Winkelmolen voor het eerst genoemd wordt in 1377. Later werd hier ook nog raapzaad geslagen voor de raapolie en fungeerde ze ook nog een tijd als volmolen voor het vervilten van wollakens. In de Franse tijd, rond de jaren 1804-1809 is de molen gesloopt. In die periode wordt de holle weg “Winkelmolenstraetjen’ genoemd. In de volksmond had men echter over de Diekergraaf.

Essen en lindelaan
Naast het eerherstel van dit deel van de Romeinse Heerbaan wordt het landschap rond Neer de komende periode ook verder opgewaardeerd door de aanplant ven een bomenrij met 40 essen langs de Hagendoorn. Tussen Eiland en Gendijk planten medewerkers verder 32 winterlindes aan langs de Rohrstraat.

Persbericht IKL