Keuzedeel Restauratie Steenhouwen leert student zelf na te denken

Het NCE werkt mee aan de lesstof voor een nieuw keuzedeel Restauratie Steenhouwen voor de studenten van de natuursteenopleiding aan het ROC Midden Nederland. Daarbij willen we goed aansluiten op de behoefte in de branche. Bart Woudenberg, projectleider bij Slotboom Steenhouwers en secretaris bij de Vereniging Restauratie Steenhouwers (VRS), leest mee: “Bij de taken in het keuzedeel is steeds de vraag: waarom doe je iets op een bepaalde manier? Dat is heel sterk.”

Na de MTS Bouwkunde kwam Bart in 1995 via zijn vader terecht bij Steenhouwerij Maarssen. Dat beviel. Bart ging aan de slag als steenhouwer en volgde de primaire en secundaire natuursteenopleiding. Later heeft hij in de avonduren de aannemersopleiding en HTS technische bedrijfskunde afgerond en werd tekenaar/werkvoorbereider. In 2010 ging hij verder als projectleider bij Slotboom Steenhouwers in Winterswijk.

Stimuleren

Bij Slotboom Steenhouwers is het een voorwaarde dat jonge vaklieden die in dienst komen de basisberoepsopleiding steenhouwen gaan volgen bij ROC Midden-Nederland, waar docent en steenhouwer Corry Kussendrager de scepter zwaait. “We stimuleren ze om verder te leren”, zegt Bart, “en dat pakken ze goed op. Een aantal van onze steenhouwers in de werkplaats hebben bijvoorbeeld óók de kaderopleiding Natuursteen gevolgd over calculatie en werkvoorbereiding.”

Reflecteren

“Toen het NCE aan de slag ging met de lesstof voor het keuzedeel werden is de VRS benaderd met de vraag om het lesboek mee te lezen. Na overleg met Steven Janse (eigenaar van Bambam Restauratie Steenhouwers en penningmeester bij de VRS) lezen nu Loedie Brandts (steenhouwer-steller bij Bambam) en ik vooral mee met het werkboek dat bij de lesstof hoort. Dat is netjes opgezet en heel uitgebreid. Alle facetten van het restauratiewerk komen aan de orde; het hakken, het repareren, de benaming van alle onderdelen, schadegevallen. Veel zaken moet je vervolgens in de praktijk leren. Ieder bedrijf heeft zijn eigen methoden”, vertelt Bart uit ervaring, “wat ik heel goed vind aan de taken in het werkboek is dat de studenten zelf moeten nadenken. Waarom doe je iets op een bepaalde manier? Ze leren reflecteren op wat ze doen. Dat is een mooie verbetering op het oude lesmateriaal. Bij het maken van de opdrachten is er nu echt ruimte voor eigen inbreng. Er zijn meerdere manieren om een goed resultaat te bereiken.”

Het hoe en waarom 

“Ook voor steenhouwers die al aan het werk zijn heeft het keuzedeel meerwaarde. Steenhouwers weten heel goed hóe je iets maakt of herstelt. Het keuzedeel leert je waaróm je iets op een bepaalde manier aanpakt, bijvoorbeeld bij een afwatering” vindt Bart, “ook leer je hoe jouw werk in relatie staat tot de andere disciplines, je weet meer wat je eigen vak inhoudt in het totale restauratieproces. En je begrijpt meer over de geschiedenis en de bouwstijl van het monument waar je aan werkt. Dat maakt het keuzedeel waardevol. Restauratie steenhouwen is een prachtig vak, je creëert iets, je maakt iets moois en je werkt aan de mooiste monumenten, echte ‘landmarks’ zoals de Cuneratoren in Rhenen, de Sint-Janskathedraal in Den Bosch en de Domtoren in Utrecht. Het vak is heel tastbaar en dat maakt het mooi. Met meer achtergrondkennis wordt het nog een beetje mooier.”