Kranenstichting: Teloorgang monumentaal kranenpark in Vlaardingen-Oost

Ertskranen, Vlaardingen
Ertskranen, Vlaardingen Foto: Quistnix via wikimedia CC BY-SA 2.5

Het wordt op diverse plaatsen op het internet en begin mei vorig jaar nog in het AD met trots en vermoedelijk enige weemoed  vermeld: De ertskranen in de Vulcaanhaven staan in de top 100 van Nederlandse monumenten tussen 1940 en 1958. Maar zoals eerder gemeld: ze, dwz de twee overgebleven grijperlosbruggen, zijn rijp voor de sloop. Niet rot, niet kapot, maar ze zijn eenvoudigweg niet bruikbaar voor de nieuwe eigenaar van het overslagterrein en niet of in ieder geval zeer moeilijk her te bestemmen. Op dit moment zijn de kranen nog in hun volle glorie te aanschouwen of je nu uit het noorden, oosten, zuiden of het westen aankomt, maar verdwijnen zullen ze.

Eens stonden ze met zijn drieën, als markant herkenningspunt van de glorie van de Vulcaanhaven, gegraven in 1910, ooit de grootste particuliere haven. Deze qua grootte nog altijd de derde haven in Nederland is straks voor een groot deel parkeer- en opslagterrein voor het Deense DFDS, het grootste scheepvaartbedrijf van Noord-Europa.

Geen toekomst
Van de drie kranen van Penn & Bauduin die aan de haven stonden zullen deze twee dus spoedig verdwijnen. HES, de eigenaar van de huidige gebruiker de Rotterdam Bulk Terminal, ziet geen toekomst meer voor dit traditionele overslagbedrijf. Daarbij zijn de kranen zijn niet meer van deze tijd en een upgrade zou vele miljoenen kosten. De verkoop aan de buren scheen de beste oplossing. Voor de resterende vijftien personeelsleden kon uiteindelijk een goede regeling getroffen worden.

De voorloper van NedSEK heeft al in 2009 samen met de RCE getracht om er een monumentenstatus voor te verkrijgen. Dat mocht toen niet lukken, te weinig toekomstperspectief. Nu zou dat anders uitpakken, maar dat zou de gemeente veel geld kosten en daar was geen steun voor binnen de raad. Er bleek ook onvoldoende steun voor alle acties om de kranen te behouden, alle initiatieven hiertoe werden afgehouden.

Sloop
De aanvraag van RBT voor een sloopvergunning kon niet anders dan gehonoreerd worden, zodat het terrein zoals gevraagd door DFDS schoon opgeleverd kan worden.

Documenteren en herinneren
Rest ons nog om zoveel als mogelijk van de kranen vast te leggen en de verhalen en foto’s te koesteren. Vanuit de Vlaardingse gemeenteraad is er als pleister op de wonde een budget beschikbaar gesteld om de kranen te documenteren. Daar kunnen we vast weer veel van leren, hopelijk ook op het gebied van behoud. NedSEK Is in ieder geval gevraagd om medewerking: we komen zo wel steeds beter in beeld.

Als iemand ons nog kan informeren over het verleden en/of gebruik van deze kranen graag even een mailtje aan: gjacobs2@wxs.nl  Alles is welkom!