Kunstenaars beschilderen oude glas-in- lood ramen Oosterkerk

Het raam van Ton van Kesteren toont een gestileerd kruis.

HOORN – ‘Kunst voor kunst – Glas voor glas’. Onder deze titel hebben eenentwintig kunstenaars de afgelopen tijd zesentwintig met blank glas gevulde glas-in- lood ramen van de Oosterkerk beschilderd. De glaspanelen van 50 bij 70 centimeter worden op 23 november tijdens een veiling in de Oosterkerk door veilingmeester Dick Olie bij opbod verkocht.

De opbrengst van deze veiling wordt gedeeld tussen kunstenaars en Oosterkerk. Het bestuur van de Oosterkerk gebruikt zijn deel om het nu nog blanke glas in het roosvenster in de voorgevel te vervangen door gebrandschilderd glas. Hiervoor is inmiddels een ontwerp gemaakt door glazenier Marije Wolfswinkel uit Noord-Scharwoude. Een windroos bedekt de ‘opengevouwen’ wereld, waarmee symbolisch wordt verbeeld dat in vroeger eeuwen zeelieden uit Hoorn over de hele wereld zeilden.

Doorzichtig blijven
Het idee voor dit kunstproject met veiling ontstond nadat in de Oosterkerk op 11 maart 2016 het nieuwe gebrandschilderde glas-in- lood raam ‘Ode aan Hoorns maritiem verleden’ (ook gemaakt door Marije Wolfswinkel) was onthuld. De oude ‘blanke’ glas-in- lood ramen zomaar wegdoen vond het bestuur zonde. Na enkele proefnemingen kregen 21 kunstenaars de kans om ‘er wat van te maken’. Waarbij als voorwaarde werd gesteld, dat de kenmerkende doorzichtigheid van zo’n verwijderd raam gehandhaafd diende te worden. En nu alle ramen terug zijn in de Oosterkerk, blijkt ook de verscheidenheid.

Uitbundig en ingetogen
Sommige kunstenaars hebben uitbundige kleuren gebruikt, anderen maakten van hun raam een ingetogen kunstwerk. De een heeft ingehaakt op de religieuze bestemming van de Oosterkerk, een ander heeft juist monumentale gebouwen elders uit de gemeente Hoorn op het glas vereeuwigd; zelfs gebouwen, die nog gebouwd moeten worden zoals de Toren op de hoek van het Keern en de Provinciale weg. Ook zijn er kunstenaars die hun paneel aan twee kanten hebben beschilderd. Waar aan de voorzijde de vier vrouwenfiguren van Sylvia Eusebio de toeschouwer recht inde ogen kijken, toont de achterzijde de haarknotjes van de dames.

Halve Maen
En JChristiaan Heydenrijk schilderde aan de ene kant de voorzijde van de Hoorn binnenzeilende Halve Maen, terwijl aan de achterkant de spiegel van dit schip te zien is. Leo Bot maakte verder een paneel met aan de voorzijde een botter met als achterzijde een Hoornse schouw. Er zijn ‘kunstwerkramen’ gemaakt door Nuray Ata?, Sjaak Bos, Leo Bot (2x), Boxie, Annemarie ten Brink, Carolien Broersen, Sylvia Eusebio, JChristiaan Heydenrijk, Arie de Jong, Ton van Kesteren, Helma van Kleinwee (2x), Rob Komen (2x), Thea van Lier, Jaap Stiemer, Louis Swagerman (2x), Randi Vettewinkel, Annemarie Visser, Mark Visser, Myra Wanst, Ruth van Weerden en Wim Zwijsen (2x).