Hoogleraren over het belang van sectorinstituut Erfgoed Nederland
De Raad voor Cultuur heeft haar ‘Advies Cultuurbeleid 2013-2016’ uitgebracht met
voorstellen voor een nieuwe infrastructuur van culturele instellingen, waarvoor het budget
€125 miljoen lager ligt dan bij de huidige basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur
adviseert om Erfgoed Nederland op te heffen.
Op 1-1-2007 werd de stichting Erfgoed Nederland in opdracht van het ministerie van OCW
opgericht. Het betrof een fusie van vier instellingen: Erfgoed Actueel; DIVA (Vereniging voor
Documentaire Informatievoorziening en het Archiefwezen); SNA (Stichting voor de
Nederlandse Archeologie); NCM (Nationaal Contact Monumenten). Erfgoed Nederland is nu
een van de acht landelijke sectorinstituten.
In de afgelopen vier jaar heeft Erfgoed Nederland de maatschappelijke positie, het belang en
de betekenis van het gehele cultureel erfgoed en daarbinnen van de sectoren archeologie,
archieven, monumenten en musea gebundeld en versterkt.
Om het maatschappelijk belang van erfgoed te verduidelijken heeft Erfgoed
Nederland het brede publiek, onderwijs, media, politiek en relevante instellingen bereikt door
de organisatie van conferenties en publieke debatten (Reinwardt Academie), de
oprichting van een website en een tijdschrift, en toegankelijk geschreven publicaties, zoals:
Monumenten stemmen; Musea in transitie; Erfgoed en culturele diversiteit; Neerlands hoop:
erfgoed en politiek.
Om het cultureel erfgoed in zijn geheel te versterken heeft Erfgoed Nederland
innovatieve activiteiten ontwikkeld op het terrein van erfgoededucatie door: de instelling van
een Platform Erfgoededucatie waarin medewerkers van de Reinwardt Academie en
Cultuurnetwerk Nederland participeren; de organisatie van masterclasses ter bevordering
van deskundigheid van erfgoedmedewerkers; samenwerking met educatieve organisaties
voor cultuur, erfgoed en geschiedenisonderwijs, zoals EUROCLIO; faciliteren van
stageplaatsen voor studenten geschiedenis, cultuur- en erfgoedstudies; het steunen van
onderzoek naar erfgoededucatie en didactiek en samenwerking met het Centrum voor
Historische Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) dat geresulteerd heeft in
de vestiging van een bijzondere leerstoel ‘Historische cultuur en educatie’ aan de EUR –
thans bekleed door prof.dr. Carla van Boxtel – en een NWO subsidie voor het
onderzoeksprogramma naar Heritage Education (2009-2014) om kwaliteitscriteria voor
erfgoededucatie te ontwikkelen en te toetsen.
Erfgoededucatie en de erfgoedsector
Een van de belangrijkste taken van Erfgoed Nederland op het ogenblik is de ondersteuning
en uitbouw van erfgoededucatie over alle erfgoedsectoren. Erfgoedinstellingen – van
archieven, musea, documentatie-instellingen tot lokale erfgoedhuizen – zien in toenemende
mate hun taak op het gebied van educatie. Veel scholen uit het primair en secundair
segment doen een beroep op de erfgoedsector. Maar lang niet alle instellingen kunnen de
kwaliteit die ze zouden willen of moeten leveren, garanderen.
Erfgoed Nederland bevordert de kwaliteitsverbetering van erfgoededucatie: 1. visie
ontwikkelen op erfgoededucatie; 2. educatie verankeren in beleidsvoering en organisatie van
de erfgoedinstellingen; 3. professionalisering van (educatieve) medewerkers; 4. versterking
van lokale en regionale samenwerking. Dit vraagt om een erfgoedbrede en geïntegreerde
aanpak die gevoed wordt vanuit wetenschappelijk onderzoek. Hoewel samenleving en
politiek hoge verwachtingen hebben van de grote aandacht die momenteel gericht wordt op
het nationale verleden en erfgoed van Nederland met het oog op het versterken van de
sociale cohesie, is er nauwelijks zicht op de wijze waarop en de condities waaronder
erfgoededucatie in een maatschappelijke context van globalisering, migratie en medialisering
bij kan dragen aan historisch besef, burgerschap en betrokkenheid bij erfgoed. Erfgoed
Nederland zet zich daar met volle kracht voor in.
Onderstaande groep hoogleraren vindt dat het sectorinstituut Erfgoed Nederland de kans
moet krijgen om zijn taken en kernfuncties voort te zetten teneinde de kwaliteit van erfgoed
en erfgoededucatie te garanderen. We vragen daarom met klem aan de staatssecretaris om
zorg te dragen voor de continuïteit van deze koepelinstelling.
prof.dr. Maria Grever prof.dr. James Kennedy
prof.dr. Willem Frijhoff prof.dr. Paul van de Laar
prof.dr. Ton Bevers prof.dr. Susan Legêne
prof.dr. Piet Blaas prof.dr. Leo Lucassen
prof.dr. Leen Dorsman prof.dr. Marita Mathijsen
prof.dr. Dick Douwes prof.dr. Peter Raedts
prof.dr. Marlite Halbertsma prof.dr. Peter Romijn
prof.dr. Guillaume van Gemert prof.dr. Marjan Schwegman
prof.dr. Ad de Jong prof.dr. Siep Stuurman
prof.dr. Ed Jonker prof.dr. Theo Thomassen
prof.dr. Berteke Waaldijk
Bron: Erfgoed Nederland
Geef een reactie