De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

Weer bijzonder scheepswrak in IJsseldelta gevonden

24 augustus 2014 • 428 • Door Redactie

Sonarpnamen van het scheepswrak dat uit de IJsselbodem steekt. Beeld: Rijkswaterstaat

Sonarpnamen van het scheepswrak dat uit de IJsselbodem steekt. Beeld: Rijkswaterstaat

Amsterdam – 20-8 2014. Rijkswaterstaat die in het Zwartewater bij Hasselt op zoek was naar het wrak van een gezonken pleziervaartuig heeft bij toeval de resten van een schip uit het begin van de 16 eeuw ontdekt. Het zal de komende tijd nader worden onderzocht.

In augustus vorig jaar speurde Rijkswaterstaat de rivierbodem af met een zogenaamd “side scan sonar” apparaat op zoek naar het wrak van een gezonken pleziervaartuig. Met de sonar leken de wrakdelen snel gevonden, dus werden duikers naar beneden gestuurd. Die haalden enkele stukken hout naar boven voor inspectie. Toen bleek tot ieders verassing dat dit geen resten waren van het vermiste pleziervaartuig, maar zware houten scheepsonderdelen van een veel ouder scheepswrak. Het dateert uit de beginjaren van de 16e eeuw (circa 1500 na Chr.)

Uit de vorm van de scheepsdelen bleek direct het belang van de vondst. Het was dus nodig om preciezer te kunnen bepalen hoe oud het hout van dit scheepswrak was. Daarbij is gebruik gemaakt van een zogenaamde dendrochronlogische dateringmethode (jaarringen onderzoek). Met die methode wordt het aantal en de breedte van de jaarringen van de eikenboom, waaruit het scheepshout is gekapt, heel precies geteld en gemeten. Het werd duidelijk, dat het hout van dit schip rond het einde van 15e eeuw was gekapt en waarschijnlijk vlak daarna is gebruikt voor de bouw. De bouwdatum van het schip ligt dus in het begin van de 16e eeuw. De lengte van het schip kunnen we afleiden uit de side scan sonar beelden; ca 27 meter lang. Voor onze huidige begrippen is dit misschien klein, maar voor die tijd was dat een fors schip.

Meer weten we op dit moment eigenlijk nog niet van het scheepswrak. Daarom is besloten om extra onderzoek te doen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en de gemeente Zwartewaterland (bijgestaan door de Gemeente Zwolle). Onderzoeksbureau Periplus Archeomare gaat met Rijkswaterstaat in de laatste week van augustus dit beperkte onderzoek uitvoeren om de waarde van het wrak beter te kunnen bepalen. Tijdens het duikonderzoek wordt bekeken wat er nog van het schip bewaard is, wat voor soort schip het is, waarom het daar terecht is gekomen en of er nog scheepsinventaris of lading aanwezig is uit vroegere tijden. Dat betekent dus onder water meten, tekenen, grondboringen zetten en fotograferen (als het zicht goed is). Rijkswaterstaat zal het werkschip Ir. F.W. Conrad beschikbaar stellen en verzorgt de scheepvaart begeleiding.

Naast dit veldonderzoek voert de gemeente Zwarte Waterland ook een achiefonderzoek uit. Het zinken van een dergelijk fors schip kan immers heel goed zijn vastgelegd in de annalen. Door de combinatie van het werk onder water en in de archieven hopen we het verhaal achter het wrak letterlijk weer boven water te halen.

Het is de bedoeling dat er binnen enkele maanden een goed verslag ligt met het verhaal van dit scheepswrak. Daarna kan een beslissing worden genomen wat verder te doen met deze bijzondere vondst.

Op dinsdagmiddag 26 augustus om 15.00 uur is er een eerste mogelijkheid voor de pers om, op telefonisch meer informatie te krijgen. Op donderdag middag 28 augustus om 14.00 uur is er een tweede en laatste persmoment, waarop we de meest recente resultaten van het onderwater onderzoek kunnen presenteren.

Persbericht The Missing Link

Gerelateerd

Categorie: Archeologie, Mobiel Erfgoed

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Te koop: Rietveldhuis Apeldoorn
  • Tjeerd Vrij: “Participeren kun je leren”
  • Monumentaal waterpompstation in Zierikzee te koop
  • Vereniging Zaans Erfgoed zet tijdschriftenarchief online
  • Samenwerking om Utrechtse Rietveldhuis beter beleefbaar te maken
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Gevangenis De Koepel in Breda moet misschien dicht
  • De zoektocht naar het VOC-schip 'Haarlem' bij Kaapstad
  • Historische Wellekade Deventer wordt opgeknapt
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast

Meest gelezen (week)

  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Groot onderzoek naar de Limes, ook het publiek kan meedoen
  • Bezoeker ontdekt onbekende Romeinse 'keizerskop' in Delftse collectie
  • Liefde van Toen: romantiek uit vervlogen tijden
  • Monitor monumenten en archeologie 2019-2020 benchmark gemeenten
  • Stadspartij Groningen in de bres voor interieurs monumentale panden
  • RCE lanceert nieuwsbrief voor gebouwd erfgoed voor gemeenten
  • Mini-docu over het Nationaal Bus Museum
  • Nostalgie is hip op Facebook
  • Flevoland, 's werelds grootste maritieme openluchtmuseum

Meest gelezen (maand)

  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Archeologische vondsten op plek brugongeval Alphen aan den Rijn
  • Schoolerfgoed kan vaak rekenen op steun uit de buurt
  • Nostalgie is hip op Facebook
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Twintig jaar bouwhistorisch onderzoek in Leiden op de kaart
  • Groot onderzoek naar de Limes, ook het publiek kan meedoen
  • Bezoeker ontdekt onbekende Romeinse 'keizerskop' in Delftse collectie
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk
  • Interactieve kaart toont volledig middeleeuwse kastelenlandschap
  • Zonnepanelen op monumenten – hoe zit het nou?

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

Wij gebruiken cookies om onze website ter verbeteren. U kunt deze cookies uitzetten. Cookies Statement. Geen probleemGeen cookies