Directeur Airborne Museum ‘Hartenstein’ – Oosterbeek

Locatie
RHC Groninger Archieven

Datum/Tijd
• 22 december 2014 - 05 januari 2015 van Hele dag


logoairborne

Organisatie: Airborne Museum ‘Hartenstein’
Functie: Directeur
Plaats: Oosterbeek
Omvang: 32 uur p/w
Sluitingsdatum: 05/01/2015

Het Airborne Museum ‘Hartenstein’ is hét museum over de Slag om Arnhem van september 1944, gehuisvest in de imposante 19e eeuwse Villa Hartenstein (het voormalig hoofdkwartier van de Britten tijdens de slag). Het museum biedt 1700 m2 historie en beleving. In de in 2009 geheel vernieuwde presentatie komen verhalen tot leven van zowel de Britse, Poolse en Duitse militairen, als die van de burgers die doodsangst doorstonden. Het museum toont een grote collectie authentieke wapens, documenten, films en foto’s. In de met prijzen bekroonde Airborne Experience (900 m2) waan je je letterlijk midden in de strijd. In deze ondergrondse ruimte ervaar je op indringende wijze het verloop van de Slag om Arnhem.

Het museum heeft in 2014 ruim 110.000 bezoekers mogen verwelkomen, samen met het Informatiecentrum ‘Slag om Arnhem’. Het Informatiecentrum, onderdeel van het Airborne Museum, bevindt zich in hartje Arnhem, naast de John Frostbrug.

De organisatie
De missie van het Airborne Museum is het bestendigen en vergroten van zijn positie door een aansprekende, begrijpelijke en invoelbare (verhalende) presentatiewijze en het creëren van aandeelhouderschap bij de lokale/regionale bevolking door middel van (educatieve) publieksparticipatieprojecten. De organisatie van het Airborne Museum en Informatiecentrum ‘Slag om Arnhem’ bestaat uit een bestuur van 5 personen, een vaste staf van 7 medewerkers (5,85 fte) en een vrijwilligersgroep van ca. 75 personen. In 2013 bedroeg de omzet circa € 850.000.

De komende jaren zullen in het teken staan van de uitbreiding van het museum op twee nieuwe locaties in Arnhem (een vernieuwd Informatiecentrum naast de John Frostbrug en een semipermanente presentatie over de burgerbevolking in de toren van de Eusebiuskerk). Daarnaast zal de vaste presentatie op de hoofdlocatie vernieuwd worden. Tevens is de verdere uitbreiding en ingezette professionalisering van de organisatie een belangrijk speerpunt.

Wegens het vertrek van de huidige directeur heeft het museum een vacature voor een

Directeur (m/v) 32 uur

De functie
Het museum heeft de ambitie om de spil te zijn binnen een brede toeristische aanbodketen over de Slag om Arnhem. Om deze ambitie te realiseren zijn een stevig draagvlak bij de medewerkers, verbetering van werkprocessen en de interne organisatie en een duidelijke externe positionering nodig. Innovatie, externe oriëntatie, samenwerking en verbinding met diverse (lokale, regionale en nationale) organisaties en met overheden zijn van groot belang.

De directeur is verantwoordelijk voor het realiseren van de missie en de doelstellingen van het museum. Hij/zij is verantwoordelijk voor de uitvoering van het i.o.m. het Bestuur vastgestelde beleid en de vertaling daarvan in concrete (jaar)plannen.

De directeur geeft op coachende en stimulerende wijze leiding aan de museumstaf. De huidige directeur is zelf tevens verantwoordelijk voor de Presentatie en heeft ook een uitvoerende functie bij de ontwikkeling van de doelstellingen.

De directeur draagt zorg voor een goed ingerichte organisatie met efficiënt werkende werkprocessen en een zorgvuldig hrm-beleid.

De directeur is verantwoordelijk voor het efficiënte beheer van de begroting en een sluitende exploitatie van het museum. Cultureel ondernemerschap staat voorop, ook omdat de continuïteit van activiteiten mede afhankelijk is van de verwerving van externe fondsen, waarvoor de directeur tevens verantwoordelijk is. Het aanboren van externe financiële bronnen en binnenbrengen van aanvullende middelen is een belangrijke taak.

De directeur vertegenwoordigt het museum extern, bij overheden en organisaties in de streek, maar ook op landelijk niveau bij relevante partners.

De directeur heeft de verantwoordelijkheid voor een actief communicatie- en marketingbeleid, met het doel de activiteiten van het museum te promoten ten behoeve van een groter bereik. Daartoe onderhoudt de directeur contacten met externe relevante organen en de media en ontwikkelt, organiseert en realiseert promotionele activiteiten.

De directeur rapporteert aan de voorzitter van het Bestuur.

Uw profiel
Ruime management ervaring, ondernemend en ambitieus; weet goede balans te vinden tussen culturele doelstellingen en het bedrijfsmatige (cultureel) ondernemen; weet op ondernemende en effectieve wijze ambities te realiseren.
Is in staat het museum naar een volgende stap van professionalisering te brengen; invoering P/C cyclus, maakt kwantitatieve en kwalitatieve kwartaalrapportages, mede op basis van kritische performance indicatoren; ontwikkelt een relevant besturings- en organisatiemodelmodel, verdere uitbouw en ontwikkelen van actief marketing-, communicatie en salesplannen (doel activiteiten van het museum te promoten).

Kan duidelijke visie formuleren en die vertalen naar beleid en uitvoering; communicatief sterk; uitstekende in- en externe verbinder.
Affiniteit en ervaring met museale collecties, erfgoed, educatie en presentaties.
Gericht op samenwerking en het zien van synergie in combinatie van activiteiten.
Inspirerende en coachende manager, ervaring met aansturen van professionals en een groot aantal vrijwilligers. Weet kaders aan te geven en biedt medewerkers ruimte en steun om zich te ontwikkelen; is teamspeler die de kwaliteit van de medewerkers optimaal weet te benutten.
Weet relevant netwerk te onderhouden en uit te bouwen; zakelijk met een uitstekend gevoel voor de maatschappelijke context.
Innovatief en creatief en succesvol in het werven van externe middelen.
Is goede sparringpartner voor overheden, fondsen, bedrijfsleven en geldgevers. Begeeft zich in de gemeenschap en kan daarin ons museum vertegenwoordigen.
Het jaarverslag van 2011, 2012 en 2013 kunt u bekijken op: issuu.com/airbornemuseum .

Arbeidsvoorwaarden
Het betreft een functie voor 32 uur per week, in eerste instantie op een jaarcontract met uitzicht op een vast contract. Het salaris is afhankelijk van ervaring. Aanvang in overleg, liefst op korte termijn.

Uw reactie is zeer welkom
Deze vacature wordt behandeld door het searchbureau Marina Wijn Consultants, Weesperzijde 25, 1091 EC Amsterdam, telefoon 06-27040233 of 020-6250636, e-mail office@marinawijn.nl .

Mocht u belangstelling hebben voor deze functie of mocht u ons willen attenderen op een mogelijke kandidaat, dan graag uw reactie naar Marina Wijn.

Wilt u meer informatie over Marina Wijn Consultants zie de website: www.marinawijn.nl .

www.airbornemuseum.nl | www.marinawijn.nl

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.