Organisatie: TU Delft Faculteit Bouwkunde
Functie: Hoogleraar Heritage & Design
Plaats: Delft
Omvang: 24,0 uren per week
Sluitingsdatum: 14/12/2014
Functiebeschrijving
De leerstoel richt zich op het architectonisch ontwerpen aan erfgoed met het wetenschappelijk onderzoek als vertrekpunt. Programma, ontwerpconcept en uitwerking van het ontwerp komen voort uit de analyses van het oorspronkelijk gebouw en zijn context vanuit de architectonische, de cultuurhistorische en de technologische invalshoek. De leerstoel agendeert de onderzoeksvragen hiervoor en is ontvankelijk voor de onderzoeksresultaten. De expertise van de gehele sectie is vooral gericht op het architectonisch ontwerp als ‘eindproduct’. De invulling van de ontwerpleerstoel ligt in het verlengde hiervan. Gekozen wordt voor een specifiek profiel, namelijk die van een inspirerend, praktiserend ontwerper en bovendien stimulator voor het onderzoek.Als leerstoelhouder hebt u een belangrijke rol in het profileren van de sectie Heritage & Architecture. U bent een pleitbezorger voor het erfgoedontwerpen. U hebt in uw praktijk als ontwerper een status opgebouwd op het gebied van onderzoek naar en interventies in het architectonisch erfgoed. U brengt een groot netwerk met zich mee, met internationale vertakkingen. Het profiel vereist dat u actief blijft in de praktijk. De omvang van de deeltijdfunctie (0,6 FTE) is erop afgestemd dat dit mogelijk is. U stimuleert de wetenschappelijke inzet van het ontwerp, met name als instrument voor de analyse van interventies in erfgoed. U agendeert en stimuleert het onderzoek binnen de leerstoel en de sectie; en u opent deuren naar externe financiering van het onderzoek.U bouwt het vakgebied Heritage & Design uit en profileert hiermee de sectie Heritage & Architecture op nationaal en internationaal universitair niveau. U draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de specifieke benaderingswijze van erfgoedopgaven door de sectie Heritage & Architecture. De interacties binnen de driehoek Design – Cultural History – Technology zijn daarbij essentieel.U hebt goed zicht op de ontwikkelingen in de opgaven op erfgoedgebied in Nederland en internationaal, en op de gevolgen daarvan voor de ontwerppraktijk. U trekt deze ontwikkelingen door naar het onderwijs en onderzoek. Gezien de 0,6FTE omvang van de aanstelling ligt bij het onderzoek de nadruk op het agenderen en aanjagen van het onderzoek in de leerstoel en de sectie.
Bekijk de volledige vacature op Academic Transfer