Kleurhistorisch platform: ‘Licht en kleur, glans en mat’

Locatie
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Datum/Tijd
• 13 oktober 2016 van 00:00


Kleurhistorisch onderzoek gaat letterlijk over onderzoek naar kleur, maar ook over onderzoek naar glans en mat, eigenschappen waardoor de kleurvlakken in het licht verlevendigd worden. Het spel van licht en kleur, glans en matheid vormt het thema van dit kleurhistorisch platform, met aandacht voor de glansgraad van historische afwerkingen.

Als je iets weet, zie je het.

Nemen we glans eenvoudig waar? Of vraagt het extra aandacht en oefening? Wat weten we van historische technieken? Enkele prachtige voorbeelden van restauraties en verhelderende recepten illustreren hoe ‘glans en mat’ werden toegepast bij 17e-eeuws goudleer en in een 19e-eeuwse Syrische kamer. Hoe kun je het toepassen bij reconstructieschilderwerk? Wat valt er te vertellen over de hedendaagse productie en verwerking van matte en glanzende lijnolieverf?

Programma
13:00 uur – Inloop met koffie en thee
13.30 uur – Aanvang van het programma
17.00 uur – Einde van het programma
Tot 18.30 uur – Borrel

De volgende onderwerpen en sprekers komen aan bod:

Glans, matheid en perceptie, door Bill Wei (RCE) en Sanneke Stigter (UvA)
Hoe nemen we glans en matheid van objecten waar? Het onderzoek dat Bill Wei en Sanneke Stigter aan foto’s doen is voor iedereen herkenbaar en heeft ook een algemene boodschap waar ons vakgebied verder mee komt.

Materiaalgebruik in een ‘Ajami kamer uit Damascus: een spel van mat en glans, door Jessica Hensel (RestauLab)
In ‘Ajami interieurs uit Syrië zijn materialen gebruikt om specifieke lichtreflecties te creëren. De Damascuskamer in Dresden (Museum für Völkerkunde) is hier een goed voorbeeld van. Daarbij spelen het ontwerp, de combinatie van materialen en de gekozen pigmenten een grote rol.

Desen vernis is puyck! Recepten uit het 17e-eeuwse Mechelse Secreetboeck en het originele vernis van het goudleerbehang van het Lenghenhofje in Dordrecht, door Martine Posthuma de Boer (onderzoeker en restaurator van historische interieurs) en Bianca van Velzen (SRAL)
Goudleer kent een subtiel spel van reflectie en verstrooiing van licht, gecreëerd door middel van reliëfpatronen en door glansverschillen van de verf. Het 17e-eeuwse Mechelse Secreetboeck bevat een veertigtal vernisrecepten voor toepassing op goudleer, voor iedere verfkleur een andere samenstelling. Recentelijk is ontdekt dat het goudleerbehang van het Lenghenhofje in Dordrecht partieel is gevernist.

Glansrijk behoud van monumenten: authentieke lijnolieverf modern toegepast, door Emile Goossens (Rolsma Lijnolieverven B.V.)
Een verhandeling over de uitdagingen om met nieuwerwetse verftechnologie het traditionele vakmanschap van de toenmalige huisschilder te kunnen evenaren.
Het Kleurhistorisch platform is gratis bij te wonen, maar aanmelden is wel noodzakelijk. Dat kan met dit aanmeldformulier.

We zien u graag op 13 oktober!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.