Sandra Aerts

Locatie
RHC Groninger Archieven

Datum/Tijd
• 11 augustus 2017 - 11 augustus 2018 van 00:00


Advisering is de rode draad in mijn loopbaan. Met nuchterheid, zakelijkheid en deskundigheid, én vanuit een passie voor media, kunst en cultuur. Zorgvuldig en gestructureerd, gericht op resultaat en kwaliteit, genuanceerd en betrokken. Goed gevoel voor strategische en politiek bestuurlijke processen, breed inzetbaar. Ik word graag intellectueel uitgedaagd en vind het prettig om complexe zaken hanteerbaar te maken. Het geeft mij energie wanneer ik, samen met anderen, goed doordachte oplossingen vind. Dat doe ik door richting aan te geven en mijn kennis en ervaring te delen en over te dragen.

Naam Sandra Aerts
Geboortedatum 25 september 1963
Adres Heile Schoorstraat 59
Woonplaats 5018 ED Tilburg
Telefoon 06-29221569
Emailadres aerts43@hetnet.nl

Werkervaring
Aug 2016 – sept 2017 (detachering) Beleidsmedewerker cultuur bij de provincie Noord-Brabant
Mediabeleid en Subsidieregeling Hedendaagse Cultuur

Juni – augustus 2016 (detachering) Secretaris Cultuurraad, Eindhovenw
Subsidieaanvragen Basisinfrastructuur 2017-2020

Februari – maart 2016 (detachering) Secretaris bij Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC)
Adviescommissies muziekensembles en architectuur

Sept 2015 – juni 2016 (detachering) Beleidsmedewerker cultuur bij gemeente Tilburg
Cultuureducatie en cultuurnota

2010 – 2015 Beleidsadviseur bij het Commissariaat voor de Media. Werkzaamheden:
– Advisering Concessiebeleidsplan, Meerjarenbegroting Nederlandse Publieke Omroep (jaarlijks)
– Advisering met betrekking tot bescherming minderjarigen. Metatoezicht NICAM (Kijkwijzer).
– Secretaris adviescommissie ernstige schade (art 4.6 Mediawet)
– Onderzoek naar financiering regionale publieke media-instellingen.

2010 Zelfstandig adviseur. Werkzaamheden:
– Senior beleidsmedewerker (interim) bij Kunstconnectie (branchevereniging cultuureducatie).
– Evaluatie Bibliotheekhuis Limburg.
– Onafhankelijk voorzitter werkgroep integraal gemeentelijk cultuurbeleid BKKC.

2008 – 2010 Stade Advies, Senior adviseur cultuur. Werkzaamheden:
– Strategische beleidsadvisering, opstellen beleidsnota’s welzijn en cultuur, subsidieverordening
– Beleidsmedewerker cultuur (interim) gemeente Houten (vormgeving cooperatie kunsteducatie)
– Ontwikkeling beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) in de sector kunst en cultuur.
– Ontwikkelen en geven van cursussen, uitvoeren implementatietrajecten BCF.

2007 – 2008 Provincie Noord-Brabant. Senior beleidsmedewerker cultuur. Werkzaamheden:
– Projectleider Actieplan Cultuurbereik (cultuureducatie en cultuurmarketing). Verantwoordelijk
voor bewaking projectdoelstellingen en budgetbewaking periode 2005-2008, en voor
totstandkoming actieplan cultuurparticipatie 2009-2012.
– Projectleider Bibliotheekvernieuwing. Verantwoordelijk voor realiseren van de
prestatieafspraken met het rijk, in overleg met Cubiss (provinciale steunfunctie-instelling voor
bibliotheekwerk) en de Brabantse basisbibliotheken en gemeenten.

2005- 2007 Gemeente Rotterdam, adviseur cultuur Bestuursdienst. Werkzaamheden:
– Strategische en politiek-bestuurlijke advisering en ondersteuning van college van burgemeester
en wethouders op het vlak van cultuur en aanpalende beleidsterreinen.
– Secretaris van wethouderstaf. Verantwoordelijk voor bewaking van planning, integraliteit en
onderbouwing van beleidsvoorstellen (o.a. verzelfstandiging gemeentelijke musea en podia).
– Planning en beleidscontrol Dienst Kunst en Cultuur.

1997 – 2005 Provincie Noord-Brabant. Beleidsmedewerker cultuur. Werkzaamheden:
– Beleidsadvisering op het gebied van beeldende kunst, museumbeleid en cultureel erfgoed.
– Relatiebeheerder van Brabantse Museumstichting, Brabantse Regionale Geschiedbeoefening
en Noordbrabants Museum.
– Secretaris diverse adviescommissies. Verantwoordelijk voor beoordeling subsidieaanvragen, en
voor het opstellen en aanpassen van subsidieregels op basis van beleidsontwikkeling.

1994 – 1997 Stichting Basiseducatie Rotterdam. Directiesecretaris. Werkzaamheden:
– Bewaken besluitvorming, en van inbreng van bestuur en medezeggenschapsraad.
– Ondersteunen directie in relatie met bestuur. Uitwerken statuten en bestuursreglement.
– Ondersteunen van directie in contacten met gemeente en deelgemeenten.
– Verantwoordelijk voor totstandkoming jaarlijks werkplan en jaarverslag.
– Ondersteunen van directie ten aanzien van fusieprocessen en samenwerkingsovereenkomsten.

1990-1994 Gemeente Venlo. Beleidsmedewerker welzijn. Werkzaamheden:
– Opzetten en coordineren van het Totaalplan Minderheden, een samenwerkingsproject van
onderwijsbegeleidingsdienst en welzijnsstichting.
– Opzetten en coordineren van Opvang Nieuwkomers, een samenwerkingsproject van
welzijnswerk, volwasseneneducatie en regiogemeenten.
– Emancipatiebeleid. Secretaris van de emancipatieadviescommissie.

Opleiding en cursussen

  • 1988 – 1992 HEAO (Hogeschool West-Brabant). Management non-profit organisaties, cum laude.
  • 1981-1987 Taal- en Literatuurwetenschap (Universiteit van Tilburg), cum laude.
  • 2015 Training politiek – bestuurlijke sensitiviteit (NCOI)
  • 2011 Master Class Strategisch Management (Tias Nimbas)
  • 2004 Procesmanagement (P2 managers)
  • 2002 Projectmanagement (Boertien en Partners),

Bestuurlijke ervaring / vrijwilligerswerk

  • 2014 – 2015 Ambassade voor Creatieve Zaken (begeleiding studenten en strategische advisering)
  • 2010 – 2012 bestuurslid Electron ontmoetingsplaats makers, culturele instellingen en publiek
  • 1999 – 2009 secretaris van Vereniging Kunstkring De Opening, vanaf 2005 voorzitter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.