Hans van Heeswijk architecten wint architectenselectie Station Geldermalsen

Station Geldermalsen
Station Geldermalsen render van toekomstige situatie Foto: Hans van Heeswijk Architecten

Hans van Heeswijk architecten is geselecteerd om het ontwerp van nieuwe entrees en een reizigerstunnel voor station Geldermalsen verder uit te werken. De publieksstem heeft hierbij de doorslag gegeven.

Station Geldermalsen is in 1886 gebouwd en in 2017 zorgvuldig gerestaureerd. De toegang voor reizigers vanuit Geldermalsen is door de oorspronkelijke opzet als overstapstation nooit optimaal geweest. De aanleg van twee nieuwe perrons, een reizigerstunnel en twee nieuwe entrees moet daar verandering in brengen.

De Lingense Alliantie en gemeente West Betuwe nodigden vier architectenbureaus uit voor het maken van een ontwerp. De ontwerpen zijn op 6 mei gepresenteerd aan de inwoners van Geldermalsen die op die avond hun voorkeur hebben uitgesproken voor het ontwerp van Hans van Heeswijk architecten. Daarna hebben de juryleden, bestaande uit vertegenwoordigers van bureau Spoorbouwmeester, ProRail en De Lingense Alliantie, individueel op basis van zorgvuldige weging van de criteria hun oordeel gegeven. Volgens de vakjury is het winnend ontwerp “contrasterend in kleur en materiaal met het monumentaal stationsgebouw maar passend in aandacht voor details, materialen en proporties. Mooi opvallend en zelfverzekerd ontwerp, het houten plafond in de tunnel voorkomt dat het allemaal te koel en zakelijk wordt.”

De twee witte luifels nodigen de reiziger aan beide zijden op heldere wijze uit naar de twee station entrees en de nieuwe tunnel. De luifels vormen meteen ook de perronoverkapping van de nieuwe perrons. Door de ranke opzet blijft het doorzicht op het monumentale stationsgebouw zoveel mogelijk behouden.

De hoogwaardige materialen in de reizigerstunnel geven de nieuwe toegang allure en het houten plafond zorgt voor een warme uitstraling en een goede akoestiek. In de monumentale stationsoverkapping worden lichtstroken geplaatst, waardoor daglicht tot op de bodem van de tunnel komt. Bij de trapopgang vanuit de tunnel naar het perron ontstaat hierdoor een prettige lichte  ruimte.

De geplande uitvoeringsperiode is medio 2020 tot en met einde 2021. Dura Vermeer Mobilis vof is de aannemer die het gaat uitvoeren. Zij maken onderdeel uit van de Lingense Alliantie, een samenwerkingsverband met ProRail.

Bekijk hier meer renders van het station.