De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

Neprom Concept Circle: de waarde van het verhaal van erfgoed

9 november 2016 • 73 • Bron: De Erfgoedstem

Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem

Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem

De bestaande historische bebouwing op ontwikkellocaties blijkt steeds vaker van waarde. Ook voor de projectontwikkelaar. De woonconsument lijkt in zijn zoektocht steeds vaker te kiezen voor een karakteristieke locatie. Een plek met een verhaal. Historische woningen zijn in trek en historische panden worden steeds vaker herbestemd. Zelfs wanneer van de geschiedenis van een gebied of locatie nog nauwelijks sporen aanwezig zijn, kan ‘het verhaal’ toch nog worden ingezet om de identiteit te geven. Verdwenen geschiedenis als unique selling point om consumenten te overtuigen. Erfgoed is van een last verworden tot een nuttig instrument.

History Sells
Locatie is altijd al belangrijk geweest voor consumenten bij de keuze van de woning. Maar waar ‘locatie’ voorheen vooral betrekking had op de stad, de faciliteiten en de sociale samenstelling in de directe omgeving, blijken steeds vaker dat de (historische) architectuur van een pand of buurt en het imago dat daarbij hoort ook een doorslaggevende factor is. Herbestemmingsprojecten zijn de laatste tijd populair en zelfs nieuwbouw met een historische inspiratie beleeft een sterke opmars, ondanks fronsende wenkbrauwen uit architectonische hoek.

Dat dit gegeven ook bij projectontwikkelaars niet onbekend blijft, bewijst de bijeenkomst Concept Circle – De identiteit van de plek van vorige week in de Snorfabriek in Utrecht. Tijdens deze middag, georganiseerd door de NEPROM, vereniging en belangenbehartiger van de Nederlandse projectontwikkelaars, kwamen de waarde van de plek en de historie van een locatie als verkoopargument aan bod. Tijdens de bijeenkomst, waar zo’n 50 mensen op af waren gekomen, stond de vraag centraal op welke manier de identiteit van een locatie kan bijdragen aan de economische waarde ervan.

Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem

Wisselspoor
De locatie voor het event was passend: het binnenkort nieuw te ontwikkelen voormalige werkterrein van machinefabriek Werkspoor in Utrecht. Dit gebied dat als ‘Wisselspoor’ een nieuw leven krijgt, moet een ‘stoer stukkie stad’ worden waar het behoud van enkele industriële gebouwen en de op het maaiveld gelegen treinsporen de plek een karakteristiek beeld mee moeten geven.

De nieuwe wijk, waarvan de bouw volgend jaar zal beginnen, krijgt een mix van wonen, werken en voorzieningen. Opmerkelijk is dat het gebied wordt opgezet als autoluw gebied, waarbij auto’s van bewoners zullen kunnen parkeren in een voormalige werkhal die zal worden verbouwd tot parkeergarage.

Aan het woord waren Gert-Jan Hospers, docent economische geografie aan de Universiteit Twente en auteur van het boek ‘Geografie en gevoel’ en Boudewijn Goudswaard en Tessa Henkes van erfgoedadviesbureau Missing Link. Uiteraard kon ook een rondleiding georganiseerd door ontwikkelaar Synchroon met korte uitleg over de ontwikkelingen in het gebied niet achterwege blijven.

Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem
Snorfabriek, Wisselspoor, Utrecht Foto: De Erfgoedstem

Het ‘P-effect’
Ontwikkellocaties van de laatste jaren hebben laten zien dat de aantrekkingskracht en daarmee de waarde van een gebied in veel gevallen wordt versterkt door het aanwezige erfgoed. De zichtbare historische achtergrond van een gebied draagt bij aan de vorming van een eigen buurtidentiteit, waar bewoners zich graag mee associëren. Echter, het behouden van de aanwezige historische elementen is geen kant en klare garantie voor succes. De aantrekkingskracht van een plek wordt namelijk gevormd door een combinatie van factoren. Wat precies dat ene beslissende element is, is zo lastig aan te wijzen.

Hospers spreekt over het ‘P-effect’, een soort X-factor, maar dan voor plekken. Hij ontwaart drie factoren die daar in verschillende mate aan bijdragen: een eerste indruk wordt gevormd door de visuele aantrekkingskracht van een plek. Deze bestaat vaak zelfs al voordat de plek is bezocht en is sterk bepalend voor het verdere ervaringsverloop. Hierin toont zich dan ook de waarde van iconische beelden die voor bezoekers direct herkenbaar zijn. Een bezoek aan de plek wordt als prettig ervaren, omdat dit een snelle bevestiging geeft van de bekende beelden.

Wanneer een plek bekender wordt, zal deze echter bij mensen ook een complexer gevoel oproepen. Deze tweede stap in gevoel is verbonden met het imago van een plek en wordt gevoed door een gemeenschappelijk beeld dat geleidelijk aan ontstaan is. Dit beeld is overigens gevormd door zowel bewoners als door buitenstaanders. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de aantrekkingskracht die steden in de randstad hebben op jonge mensen of de afkeer van het buitengebied dat stedelingen vaak kennen.

Bij een langere periode van betrokkenheid zullen mensen een dieper liggende en persoonlijkere band ontwikkelen met een plek. Het is een gevoel dat inwoners bindt met hun woonplaats en het gevoel heeft bij een plek te horen. Het gevoel is sterk genoeg om mensen een gevoel van trots te geven, zelfs wanneer een plek door anderen over het algemeen als lelijk of onaantrekkelijk wordt ervaren.

Het mag duidelijk zijn dat de invloed die uit te oefenen is op dit proces exponentieel afneemt. Dit is van belang bij de marketing van een regio of plek. Hoe dichter bij het eerste contact, hoe groter de invloed op het menselijke gevoel. Het verhaal brengt zo een sterke introductie op de wetenschap achter de marketing van gebieden en de omgeving.

Concept Circle, Utrecht Foto: De Erfgoedstem

Concept Circle, Utrecht Foto: De Erfgoedstem


Geschiedenis als unique selling point
Uit de methodiek van erfgoedaviesbureau Missing Link, dat de marketing voor gemeentes en ontwikkellocaties verzorgd, blijkt vervolgens welke rol geschiedenis en erfgoed kan spelen. De historie is een dankbare bron wanneer het wordt aangewend om de identiteit van een plek te versterken. Bij het bureau gaat bij elk project altijd onderzoek vooraf naar de gehele geschiedenis van en plek. De geschiedenis gaat namelijk veel verder terug dan wat men op het eerste gezicht ziet. Vervolgens worden hier die verhalen uit gekozen die de unique selling point gaan vormen. Van belang is dat de verhalen onderdeel uitmaken van een algemene identiteit en dat dit een identiteit is waar bewoners zich ook graag mee associëren. Men realiseert zich goed dat niet elk deel van de geschiedenis zich laat lenen voor het opbouwen van een positief imago. Terecht werd dan ook de vraag gesteld

Trend of blijvend?
Herbestemmingsprojecten hebben vooral tijdens de crisis van de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Vaak gedwongen door financiële omstandigheden ontstonden bijzondere projecten die tot de verbeelding spreken en bij de kritische consumenten sympathie heeft opgewekt. Hieruit is vervolgens de strategische inzet van erfgoed voor positionering in algemenere zin voortgekomen. De tijd zal moeten leren of deze ontwikkeling doorzet of dat tegelijkertijd zal verdwijnen als de tekenen van de crisis.

Gerelateerd

Categorie: Achtergrond en opinie, Bestuur, beleid en organisatie, Gebouwd erfgoed, Herbestemming, Industrieel erfgoed Tags: Gebiedstransformatie, HergebruikIndustrieelErfgoed

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Hattem krijgt d'Olde Skoele terug in bezit
  • Moderne dakkapellen in Gouds weeshuis maken tongen los: passen ze wel bij het rijksmonument? (€)
  • HBO en Universiteit bieden gezamenlijke minor aan over herontwikkeling Parade Landgoed Soestdijk
  • De prachtige grote zaal van kasteel Biljoen is ouder dan gedacht
  • Inventarisatie oude ambachten van Erfgoed Zeeland
  • Gereformeerde kerk Onderdendam naar SOGK
  • Leidse monumentenstichtingen fuseren tot Stichting Stadsherstel
  • Onverwachte vondsten uit de Tweede Wereldoorlog in Warnsveld
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Hilversum, Pas op! redt theehuis van de sloop

Meest gelezen (week)

  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Groot onderzoek naar de Limes, ook het publiek kan meedoen
  • Bezoeker ontdekt onbekende Romeinse 'keizerskop' in Delftse collectie
  • Monitor monumenten en archeologie 2019-2020 benchmark gemeenten
  • RCE lanceert nieuwsbrief voor gebouwd erfgoed voor gemeenten
  • HBO en Universiteit bieden gezamenlijke minor aan over herontwikkeling Parade Landgoed Soestdijk
  • Stadspartij Groningen in de bres voor interieurs monumentale panden
  • Flevoland, 's werelds grootste maritieme openluchtmuseum
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Liefde van Toen: romantiek uit vervlogen tijden

Meest gelezen (maand)

  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Archeologische vondsten op plek brugongeval Alphen aan den Rijn
  • Schoolerfgoed kan vaak rekenen op steun uit de buurt
  • Nostalgie is hip op Facebook
  • Groot onderzoek naar de Limes, ook het publiek kan meedoen
  • Bezoeker ontdekt onbekende Romeinse 'keizerskop' in Delftse collectie
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Twintig jaar bouwhistorisch onderzoek in Leiden op de kaart
  • Hendrick de Keyser verwerft Teylers Hofje in Haarlem

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk
  • Interactieve kaart toont volledig middeleeuwse kastelenlandschap

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

Wij gebruiken cookies om onze website ter verbeteren. U kunt deze cookies uitzetten. Cookies Statement. Geen probleemGeen cookies