Persbericht: Gedeputeerde verricht openingshandeling herbestemde kerktoren Termunten

Termunten leidt de dans in Waddenfondsproject- spannende toren open voor publiek!

Zondag 22 mei wordt de toren van de middeleeuwse kerk in Termunten feestelijk geopend als spannend uitzichtspunt. Het dorp Termunten is als eerste in het project Landmerken toe aan een feestje en provinciaal gedeputeerde Wiebe van der Ploeg zal aanwezig zijn om dit punt te markeren. De gedeputeerde heeft behalve natuur, landschap, platteland, landbouw ook het Waddenfonds in zijn portefeuille en Landmerken is mogelijk door onder andere financiering uit het Waddenfonds.

Bovenin de kerktoren van Termunten werden twee ramen aangebracht, één aan de noordkant met uitzicht over de Eems en één aan de oostkant, met uitzicht over de Punt van Reide en de Dollard. Met eigen ogen kunnen bezoekers de unieke ligging aanschouwen van deze kerk aan het water. Binnenin de kerk krijgen bezoekers nu een blik in de duistere gewelven van het gebouw.

Termunten is een van de acht dorpen waar allerlei voorzieningen zijn en nog worden aangebracht in het kader van het project Landmerken. In de loop van dit jaar zullen ook in de andere dorpen dergelijke openingsfeestjes gehouden worden. Het project is driejarig en loopt van januari 2008 tot en met december 2011.

Landmerken is mogelijk dankzij financiering uit het Waddenfonds en financiële bijdragen van de provincie Groningen en de gemeenten De Marne, Eemsmond, Delfzijl en Oldambt. Het is een samenwerkingsproject van de Stichting Landschapsbeheer Groningen en de Stichting Oude Groninger Kerken.

——————————————–

Stichting Oude Groninger Kerken