“Als onderdeel van historische identiteit moet het cultureel erfgoed prominenter op de voorgrond worden geplaatst” dat zegt Marcel Evers in een interview met Rob Berends. Marcel Evers is werkzaam bij brancheorganisatie INretail en voorzitter van de groep experts die ‘de winkelstraat 2020’ verkende.
Welke cultuurexperts deden mee aan de verkenning Shopping 2020?
De groep experts kwam uit de werelden van detailhandel, onderwijs, ruimtelijke ordening, vastgoed en gemeenten. Uit de cultuursector nam cultureel ondernemer Peter Joziasse deel.
Waar liggen de kansen voor de erfgoedsector in de toekomstige winkelgebieden?
Het onderscheidend vermogen van winkelgebieden moet sterker worden om te overleven. “Meer dan nu moeten bijvoorbeeld oude binnensteden hun eigen DNA beter uitwerken en uitdragen. Wat is er te vertellen wat publiek aantrekt? Als onderdeel van historische identiteit moet het cultureel erfgoed prominenter op de voorgrond worden geplaatst. Ook in de daadwerkelijke beleving ervan is er meer programmering nodig die het gebied aantrekkelijk maakt.”
Welke inspirerende voorbeelden in Nederland en daarbuiten zag de expertgroep?
“Nederland heeft natuurlijk heel veel historische binnensteden waar we nog weinig gebruik maken om de consument de prachtige historie te laten zien. Amersfoort bijvoorbeeld is voor veel mensen volledig onbekend als het gaat om de prachtige, rijke historische binnenstad. Deze stad maakt er veel te weinig gebruik van om hiermee een onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van andere steden.
Deventer doet dat veel beter. Deze stad weet haar historie als middeleeuwse hanzestad goed te vermarkten. De oude historische stad wordt als podium gebruikt voor tal van evenementen. Een thema als de boekdrukkunst komt in diverse evenementen (Europese grootste boekenmarkt, events rond boekenweek) en maar liefst 10-15 boekwinkels/antiquariaten terug. De hele binnenstad profiteert hiervan.
In Duitsland heeft een stad als Essen de negatieve sfeer als vuile, industriële stad in het Ruhrgebied van zich afgeschud en die historie positief aangewend om zich te profileren als stad met een rijk industrieel erfgoed. Die oude fabrieken en monumenten worden nu juist positief aangewend. Ondanks dat deze stad niet direct een historisch centrum heeft, zijn ze op zoek gegaan naar het onderscheidend vermogen dat ze wel hebben. Nu is Essen een van de grote trekkers in dit gebied. ”
Welke vervolgstappen op deze verkenning komen er?
De verkenning moet nu worden geconcretiseerd. Waarschijnlijk zullen er enkele pilotprojecten komen in gemeenten. Daarmee kunnen concrete ervaringen worden opgedaan.
[…] zegt Marcel Evers in een interview met Rob Berends. Marcel Evers is werkzaam bij brancheorganisatie INretail en voorzitter van de […]