Al een tijdje is Jeroen van der Schenk bezig met de voorbereidingen voor de restauratie van zijn ‘nieuwe’ woning in Etten Leur (Monument076). Voor een belangrijk deel doet hij dat via Social Media. En lezer, vergis u niet. Het gaat hier niet zo maar om weer een digitaal leukigheidje.
Van der Schenk doet in real life (IRL) wat de grote internetguru’s al een tijdje roepen: hij gebruikt de verschillende social media om allerlei vormen van wederkerige samenwerking te organiseren (ik doe dit voor jou, jij doet dit voor mij). Hij weet mensen enthousiast en betrokken te maken, met elkaar in contact te brengen en mee te laten delen in het plezier van de restauratie.
“Wie kan er straks even meehelpen om een aanhanger te lossen aan de Bredasche weg”, een oproep dit weekend via zijn facebookpagina. Getuige de vele reacties zal dat vast wel gelukt zijn. Hoe meer je persoonlijk bij zo’n project betrokken raakt, hoe leuker het wordt. Zo werkt het toch? Een win – win situatie dus waar veel meer restauratieprojecten gebruik van zouden moeten maken.
Deze week kregen we hier een berichtje dat het echte werk ging beginnen. Geheel in stijl verloopt de projectplanning online (via Tom’s Planner) en is voor iedereen een live te volgen. Volgens van der Schenk kan deze samenwerkings-tool meer gebruikt worden in de erfgoedsector om ‘stakeholders’ te betrekken bij restauratieprojecten. En als hij dat zegt zal het wel zo zijn.
Mocht u in deze laatste paragraaf een lichte vorm van reclame (voor Tom’s Planner) ontwaren, dan heeft u dat goed gespot. Van der Schenk mag Tom’s planner gratis gebruiken en dat vertelt hij graag aan anderen door. En omdat wij dit bijzondere en belangrijke project een warm hart toedragen vertellen wij het ook graag even door. Dan krijgt u misschien weer wat beter een indruk van hoe het restaureren via social media werkt en voelt.
‘Like’ de familie van der Schenk even op facebook http://www.facebook.com/monument076
Have you ever tried ganttic.com?