Schilderijen uit de Mesdag Collectie blijken één kunstwerk te zijn

Landschap met ruiter. Afbeelding: De Mesdag Collectie

In het museum De Mesdag Collectie in Den Haag is ontdekt dat twee schilderijen van de Franse kunstenaar Camille Corot (1796-1875) oorspronkelijk één enkel kunstwerk vormden. Deze verrassende onthulling deed zich voor toen beide schilderijen opnieuw werden ingelijst.

Tijdens het verwijderen van de oude lijsten merkte een medewerker van het museum op dat de twee landschappen perfect op elkaar aansloten. De werken, getiteld “Landschap met ruiter” en “Landschap met hengelaar”, werden vervolgens onderzocht in het Van Gogh Museum. Na analyse van het verfoppervlak en bestudering van röntgenfoto’s werd met zekerheid vastgesteld dat het oorspronkelijk één werk was geweest, zo meldt De Mesdag Collectie.

De twee stukken werden waarschijnlijk tussen 1875 en 1878 van elkaar gescheiden en later op paneeltjes bevestigd. “De twee schilderijen hebben daarna hun eigen levens geleid en zijn op verschillende momenten in de collectie van het echtpaar Mesdag terechtgekomen,” aldus het museum. Het is niet duidelijk of de Mesdags zich bewust waren van de oorspronkelijke eenheid van de twee werken.

Wite de Savornin Lohman, manager bij de Mesdag Collectie, geeft aan dat het zeldzaam is dat een schilderij wordt opgesplitst. De reden voor de deling en wie dit heeft gedaan, blijft onduidelijk. “Het kan te maken hebben met de compositie,” legt De Savornin Lohman uit, wijzend op een ander schilderij in de collectie met een vergelijkbaar verhaal: Een oude vriend van August Allebé (1838-1927). “Die heeft het zelf doormidden gezaagd, omdat hij niet tevreden was over het perspectief.”

Hoewel de twee werken nu naast elkaar te zien zijn, heeft het museum geen plannen om ze weer fysiek samen te voegen vanwege de risico’s die dit met zich mee zou brengen.