Stichting Oude Groninger Kerken wint Ambassadeursprijs Erfgoedsector


De Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) is samen met het regionaal Archief in Leiden en Museum het Pakhuis in Ermelo landelijk ambassadeur voor de maatschappelijke stage (MaS) in de erfgoedsector geworden. Om de beste maatschappelijke stages in erfgoed te vinden, schreven Movisie, Erfgoed Nederland en het BNG cultuurfonds een wedstrijd uit. De Stichting Oude Groninger Kerken heeft €2.000,- gewonnen en zal zich vanaf nu als ambassadeur inzetten om het aanbieden van maatschappelijke stages te promoten in de erfgoedsector.

De SOGK geeft inhoud aan dit ambassadeurschap door het organiseren van een conferentie eind september. Om een zo groot mogelijke doelgroep van organisaties te bereiken die ook bezig zijn met de maatschappelijke stages, zal de Stichting Oude Groninger Kerken ook een digitale handwijzer aanbieden via de website www.groningerkerken.nl. Op deze manier wil zij op een laagdrempelige wijze andere erfgoedinstellingen in Noord-Nederland inspireren om ook met de maatschappelijke stage aan de slag te gaan.

De maatschappelijke stage is bedoeld om leerlingen kennis te laten maken met een non-profit organisatie en vrijwilligerswerk. De SOGK wil graag jongeren betrekken bij haar werk en is ingesprongen op het fenomeen en zij ziet het winnen van deze prijs als een erkenning van de ingezette koers. ‘We zien het winnen van deze prijs als een beloning voor het vernieuwende educatieaanbod dat we aanbieden’ aldus Gerda van Galen, die samen met Bernardine Beenackers de maatschappelijke stages voor de Stichting Oude Groninger Kerken aanbiedt.

Uit het juryrapport
“De winnaars hebben hun MaS Ambassadeurschap goed aangesloten bij hun eigen doelstelling en bestaande agendapunten. Ook sloten hun plannen aan bij de vragen en behoeften die binnen al dan niet de eigen sector en netwerk liggen. Hiermee illustreren zij dat het MaS ambassadeurschap niet in grote gebaren of met veel middelen uitgedragen hoeft te worden, maar goed past bij hun eigen organisatiedoelen en laagdrempelig is in uitvoering en deelname. Vooral ook het bereik van meerdere doelgroepen en met verschillende elkaar aanvullende middelen maakt de plannen compleet.”