De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

Update Fair Practice Code en Arbeidsmarktagenda

1 oktober 2018 • 87 • Door Redactie • Bron: Persbericht Kunsten '92

Archeologie Leiderdorp

Archeologen Foto: via Beeldbank UvA

Op 3 oktober 2017 werd in Veem House for Performance de Fair Practice Code 1.0 aangeboden aan demissionair minister van OCW, Jet Bussemaker. En op 14 november 2017 ontving de kersverse minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, uit handen van Kunsten ’92 voorzitter Jan Zoet de Arbeidsmarktagenda voor de Culturele en Creatieve Sector. Wat is de stand van zaken m.b.t. beide projecten? Een update:

Voortgang Fair Practice Code
De Fair Practice Code (PDF) is één van de agendapunten van de Arbeidsmarktagenda. Kunsten ’92 is ‘aanjager’ van dit punt (lees verderop meer over de agenda). De code biedt een kader om duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken voor iedereen in de culturele en creatieve sector mogelijk te maken. Versie 1.0 is door een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals opgesteld en fungeerde als startpunt.

Wat doen wij op dit moment?
Vanaf de presentatie van versie 1.0 van de Fair Practice Code heeft onze werkgroep zich gericht op het verwerven van breed draagvlak en op het verder ontwikkelen van de code. Dit doen we de komende weken door middel van dialoogsessies met betrokkenen uit verschillende hoeken. Ook vragen we er bij diverse bijeenkomsten en in publicaties aandacht voor. Zo stond eind augustus het Paradisodebat volledig in het teken van de vijf waarden van de code. De initiatiefnemers van ‘Nieuwe Grond’ (verdiepingsprogramma van het NL Theaterfestival) organiseerden op 13 september jl. een werksessie, en bij het congres van de VNPF (Verenigde NL Poppodia en -Festivals) op 19 september was er een workshop over de Fair Practice Code. De Boekmanstichting wijdt het eerstvolgende nummer van hun tijdschrift, Boekman #117, volledig aan de culturele arbeidsmarkt (met ook een artikel door Jan Zoet) en organiseert in aanloop op de publicatie van dit nummer een reeks lezingen (lees meer hierover).

Wat levert dat op?
In januari zal een website gereed zijn met praktische tools en informatie om de code zo toegankelijk en toepasbaar mogelijk te maken, voor zowel net beginnende creatieven als grote instellingen met ervaring. Ook wordt er gewerkt aan een Fair Practice Scan, waarmee opdrachtgevers en -nemers zelf kunnen checken of ze werkelijk voldoen aan de code. Zij kunnen op basis van de uitkomsten van de scan gezamenlijk afspraken maken over het werken volgens fair practice.

Waar en door wie wordt de Fair Practice Code al opgepikt?
Dit voorjaar werd na de Gemeenteraadsverkiezingen duidelijk dat veel gemeenten de Fair Practice Code in de cultuurparagrafen van hun collegeakkoorden hadden opgenomen. Zie ook de analyses die Theatermaker i.s.m. Kunsten ’92 maakte.

Maar ook werd de Fair Practice Code zeer positief ontvangen door de European Cultural Committee van de European Composers and Songwriters Alliance (ECSA), tijdens de bijeenkomst in Belgrado op 18 september jl. Daar gaf Esther Gottschalk (directeur Nieuw Geneco en lid werkgroep Fair Practice Code) een presentatie. Alle aanwezigen zagen mogelijkheden voor een Europese adoptie van de Code. Deze kan vervolgens fungeren als een paraplu voor meer specifieke richtlijnen, zoals de Franse Fair Practice Code voor muziekuitgevers, de Nederlandse Code goed opdrachtgeverschap en andere. Als follow up zal een Engelse vertaling van de Fair Practice Code toegestuurd worden aan de ECSA Cultural Committee.

Voortgang Arbeidsmarktagenda voor de Culturele en Creatieve Sector
In 2016 kreeg Kunsten ’92 van minister Bussemaker de opdracht om met alle relevante betrokkenen een Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector op te stellen, op basis van de belangrijkste aanbevelingen uit het advies Passie gewaardeerd: Versterking van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector (2017) van de Sociaal Economische Raad (SER) en Raad voor Cultuur.

Hoe vordert de uitvoering?
In de agenda staan 21 agendapunten, waarbij voor elk punt een ‘aanjagende partij’ is aangewezen. De zogenoemde Regiegroep bewaakt de voortgang en de samenhang. Op moment is een aantal ‘aanjagers’ concreet aan de slag: het door hen ingediende plan is goedgekeurd door de Regiegroep en zij zijn gestart. De andere agendapunten zullen spoedig volgen. Lees meer over proces en organisatie van de Arbeidsmarktagenda.

Hoe gaat het na dit jaar verder?
Afgelopen mei heeft de Regiegroep een brief aan de minister gestuurd over de voortgang en het vervolg van de Arbeidsmarktagenda. Daarin geeft de Regiegroep ook aan welke investeringen ná dit jaar en in de volgende cultuurnotaperiode nodig zijn om de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector goed uit te voeren en de culturele arbeidsmarkt te versterken. Een pleidooi dus om nu gezamenlijk een zo goed mogelijke basis te leggen voor de nieuwe cultuurnotaperiode èn om structurele middelen te reserveren in die nieuwe periode. De minister heeft hiermee de Tweede Kamer kunnen informeren. Lees meer. Op Prinsjesdag werd bekend dat het kabinet in 2019 € 3,8 miljoen investeert in ondernemerschap en arbeidsmarkt. Dit is onder meer bestemd voor continuering van de honorariumrichtlijnen en de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector (inclusief de Fair Practice Code).

Conferentie Arbeidsmarktagenda en Fair Practice Code: voorlopige datum 21 januari 2019
Tijdens deze werkbijeenkomst worden de website en scan van de Fair Practice Code gepresenteerd en wordt duidelijk hoe ver de verschillende ‘aanjagers’ zijn gevorderd met hun agendapunten. Een blik op hoe de Arbeidsmarktagenda wordt gecontinueerd in de periode 2021 – 2024 maakt ook deel uit van het programma. Uiteraard volgt spoedig meer informatie, over programma, datum en locatie.

Gerelateerd

Categorie: Bestuur, beleid en organisatie, Geld, subsidies, financieen, — ESF Tags: FairPractice, Kunsten92

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Stadspartij Groningen in de bres voor interieurs monumentale panden
  • Liefde van Toen: romantiek uit vervlogen tijden
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • Groot onderzoek naar de Limes, ook het publiek kan meedoen
  • Historische verenigingen willen 'beschermheer' van West-Fries cultureel erfgoed
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Nostalgie is hip op Facebook
  • Kristel Lammers: Onze voorouders vonden molens ook niets, nu zijn ze nationaal erfgoed (€)
  • Nieuw platform collectioneurs.nl voor verkoop kunst, design en antiek
  • Nieuwe bestemming voor Beemster-boerderij De Broedersbouw

Meest gelezen (week)

  • Nostalgie is hip op Facebook
  • Twintig jaar bouwhistorisch onderzoek in Leiden op de kaart
  • Worden het de Roaring Twenties voor de Bloemkoolwijk?
  • Faro-blog: Wat kan de koningin van de ivoren toren leren van planologie
  • Nieuw platform collectioneurs.nl voor verkoop kunst, design en antiek
  • Liefde van Toen: romantiek uit vervlogen tijden
  • Archeologische vondsten op plek brugongeval Alphen aan den Rijn
  • Boerderij van Parc Broekhuizen krijgt herontwikkeling als duurzaam restaurant
  • Herbestemming voor Gele Loods in Vesting Naarden
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro

Meest gelezen (maand)

  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Archeologische vondsten op plek brugongeval Alphen aan den Rijn
  • Schoolerfgoed kan vaak rekenen op steun uit de buurt
  • Nostalgie is hip op Facebook
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Twintig jaar bouwhistorisch onderzoek in Leiden op de kaart
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • De top 5 meest gelezen Erfgoedstem-berichten van 2020
  • 10 Opmerkelijke Erfgoedstem-nieuwtjes uit 2020

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk
  • Interactieve kaart toont volledig middeleeuwse kastelenlandschap
  • Zonnepanelen op monumenten – hoe zit het nou?

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

Wij gebruiken cookies om onze website ter verbeteren. U kunt deze cookies uitzetten. Cookies Statement. Geen probleemGeen cookies