Harald de Boer

Vijf vragen aan… Harald de Boer, nieuwe directeur Nederland Monumentenland

In de rubriek ‘Vijf vragen aan…’ stelt de redactie van de Erfgoedstem vijf vragen aan prominente of opvallende mensen in de sector. Deze keer is dat Harald de Boer, directeur van Nederland Monumentenland sinds 1 oktober j.l.

Wie ben jij?

Mijn naam is Harald de Boer en ik ben de afgelopen jaren op management niveau (en vanuit vrijwillige Raad van Toezicht functies) verantwoordelijk geweest voor de fondsenwerving, marketing & communicatie en relatiebeheer bij verschillende goede doelen organisaties. De afgelopen (5) jaren was dat als directeur van Stichting Hoge Veluwe Fonds van Het Nationale Park De Hoge Veluwe.  Het grootste particuliere erfgoedpark van Nederland met 5400 hectare natuur, 3 musea en 27 Rijksmonumenten.


Waarom wilde je graag voor Nederland Monumentenland komen werken?

Het is meer dan fantastisch als je werk bestaat uit het onderling blijven verbinden van mensen in Monumentenland. Dit zal altijd van belang blijven. Verbinden en de verhalen blijven vertellen. Open Monumentendag is er echt voor het grote publiek, het Nationaal Monumtencongres is er voor de erfgoedprofessional en de Erfgoedfairs zijn er voor de monumentenbezitters.


Wat wil je bereiken als directeur bij Nederland Monumentenland?

Het is een vast gegeven dat we in een digitaal tijdperk leven waarin (jonge) mensen steeds meer verwijderd raken van natuur, kunst en met name het cultureel erfgoed. Dus de komende jaren in alle opzichten blijven groeien met Nederland Monumentenland en echt relevant blijven voor alle doelgroepen is al een mooie uitdaging op zichzelf.

Welke ontwikkelingen moeten we in de gaten houden?

In ditzelfde digitale tijdperk mag Nederland Monumentenland als verbinder niet achterblijven en moet gebruik maken van alles wat er is om (jonge) mensen te blijven bereiken. Denk hierbij aan alle bekende social media kanalen met daarnaast de blogs, vlogs en podcasts, maar ook monumenten met mooie verhalen voor jongeren interessant maken met Virtual Reality en Augmented Reality. Daarnaast komen er jaarlijks ook steeds meer virtuele openstellingen van monumenten bij via internet.

Van welke van jouw karaktertrekken gaat de erfgoedsector het meest profiteren?

Altijd lastig om over jezelf te praten, maar gedrevenheid, enthousiasme en creativiteit zijn dan wel de trekken die ik het meest terug krijg uit m’n omgeving.