Achter de schermen bij ‘Het verhaal van Nederland’

‘Het verhaal van Nederland’ is een populaire serie onder onze lezers. Hoe kwam de serie tot stand?

In 2019 kwam de NTR met het idee om een show te produceren dat geïnspireerd is op de Deense serie “Historien om Danmark”. De NTR wilde een serie die een divers publiek zou aanspreken, want kennis van de geschiedenis kan helpen om de huidige gebeurtenissen beter te begrijpen.

Het programma moest zowel geschikt zijn voor mensen die al geïnteresseerd zijn in geschiedenis, als mensen die er niks mee hebben. Deze laatste groep moest aangesproken worden met een aantrekkelijke structuur. De NTR hoopt dat de serie meer interesse voor geschiedenis zal opwekken en dit zal resulteren in meer museumbezoek en onderzoek.

Maar hoe vertel je het verhaal van ruim 2500 jaar Nederlandse geschiedenis in 10 afleveringen? De ‘canon van Nederland’ heeft hierbij geholpen. De selectie van de canon is vrij willekeurig, maar met deze canon als basis werd het wel haalbaar om ‘Het Verhaal van Nederland’ te presenteren.

Jaap Hogendoorn, Re-enactment Advisor van de serie, interviewde voor het artikel op Exarc.net ‘Living history on Dutch TV at last – the making of Het verhaal van Nederland’ verschillende medewerkers van het Verhaal van Nederland. Hieronder het interview met Floris Eysink, Production Designer.

Floris Eysink-Smeets over de filmrealisme-val

Floris Eysink-Smeets is Production Designer van Het verhaal van Nederland. Zijn taak was om de set zo realistisch mogelijk over te laten komen. Elk detail werd besproken om het zo authentiek mogelijk te maken. “Mijn grootste zorg was om niet in de filmrealisme-val te trappen”, vertelt Eysink-Smeets. “Het is zo gemakkelijk om je te laten leiden door filmbeelden, zelfs voor mij. Als je je de middeleeuwen voorstelt, zullen de meeste mensen zeggen dat de mensen in die tijd grauwe kleren droegen, er vies uitzagen en elk kasteel verlicht werd met fakkels. Maar dit is wat we zien in films. Wat we vergeten is dat films slechts een globaal beeld geven van hoe deze periodes eruit zagen, je ziet alleen wat je ziet omdat het het verhaal ondersteunt of de technische aspecten van het filmmaken helpt. Zo zijn fakkels een prachtige manier om gangen van donkere kastelen te verlichten, maar in de middeleeuwen zullen mensen eerder olielampen of kaarsen hebben gebruikt, een fakkel brandt namelijk maar 10 à 15 minuten.”

Meer interviews lezen? Klik dan hier.