Campagne ‘Breng Cuypers in beeld!’ groot succes

Foto via: Huis voor de Kunsten Limburg

In december is het Cuypershuis in Roermond in samenwerking met het Huis voor de Kunsten Limburg met een crowdfundingactie gestart om zo’n 800 glasnegatieven uit de ateliers van de Roermondse architect en ontwerper Pierre Cuypers (1827-1921) te behoeden voor verval. Dit is gebeurd middels een zeer succesvolle campagne op www.voordekunst.nl en via een bijbehorende expositie in het Cuypershuis. Het startbedrag van 10.000 euro om de meest kwetsbare glasnegatieven al te kunnen redden, is inmiddels ruim behaald. Het Cuypershuis is daarmee het eerste museum (en erfgoedinstelling) in Limburg dat via het platform Voordekunst met succes crowdfunding heeft ingezet.

Om dit te vieren brengt gedeputeerde Ger Koopmans van de Provincie Limburg op woensdag 8 maart om 14.00 uur een bezoek aan het Cuypershuis. Hierbij zal hij namens de Provincie Limburg een cheque van 3.000 euro voor ‘Breng Cuypers in beeld!’ overhandigen. De Provincie steunt Limburgse projecten op Voordekunst namelijk door bij het behalen van 70 procent van het doelbedrag de resterende 30 procent te doneren. Ook houdt het Huis voor de Kunsten Limburg op donderdag 9 maart van 14.00-15.30 in het Cuypershuis een inspiratiesessie om andere musea, erfgoedinstellingen en geïnteresseerden te informeren over de do’s en dont’s van crowdfunding. Aanmelden hiervoor kan nog tot 7 maart via www.hklimburg.nl/musea.

Een schat aan informatie
De bijzondere collectie glasnegatieven van het Cuypershuis bevat een schat aan informatie over het functioneren van de ateliers van Pierre Cuypers. De negatieven vormen bovendien een belangrijk bewijs van Cuypers’ vooruitstrevende aanpak. Zijn leven lang heeft hij nieuwe technieken gebruikt en innovaties ingezet om zijn bedrijf zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Omdat de glasnegatieven nu in slechte staat verkeren en uiterst kwetsbaar zijn, is onderzoek onmogelijk. Om alle 800 exemplaren te restaureren en digitaliseren en de nieuwe kennis over Cuypers’ werk voor iedereen beschikbaar te maken is zo’n 40.000 euro nodig. De teller van de campagne ‘Breng Cuypers in beeld!’ staat nu al op 17.000 euro, een ongekend hoog bedrag voor een dergelijke actie. Het museum hoopt natuurlijk op meer! Via www.voordekunst.nl kan nog t/m 10 maart gedoneerd worden. Ook is het nog t/m 26 maart mogelijk om in de expositie ‘Cuypers’ glasnegatieven’ geld te deponeren.

Inspiratiesessie
Als provinciale steunfunctie voor de Limburgse cultuursector, ondersteunt het Huis voor de Kunsten Limburg het museale veld in Limburg onder andere door kennis over crowdfunding te delen en crowdfunding-campagnes te stimuleren en te begeleiden. Hierbij wordt aangesloten bij het erfgoedbeleid van de Provincie Limburg, waarin een grote rol is weggelegd voor samenwerking, publieksbereik en digitalisering van collecties.

Tijdens de inspiratiesessie op 9 maart vertelt Sandra Welters, consulent Musea bij het Huis, over alle stappen in het proces van de campagne ‘Breng Cuypers in Beeld!’. Hierbij wordt ook een algemene inleiding gegeven over crowdfunden voor musea en erfgoed. Wat is crowdfunding eigenlijk? Wat komt er allemaal kijken bij het ontwikkelen van een crowdfundingcampagne? Welke projecten zijn geschikt voor crowdfunding en welke niet? Welke effecten heeft crowdfunden op het museum en op het publiek? Deze en meer vragen komen aan bod. Deelname aan de inspiratiesessie kost 7,50 euro per persoon (incl. bezoek aan de tentoonstelling ‘Cuypers’ glasnegatieven’ en koffie/thee). Aanmelden kan via www.hklimburg.nl/musea.