Vandaag is een gloednieuw E-magazine over herbestemming live gegaan via www.herbestemming.nu. Het magazine wordt gemaakt voor en door mensen die gepassioneerd werken aan herbestemming van karakteristiek vastgoed.
Dit magazine brengt mensen in beeld die bezig zijn met transformatie en herbestemming van met name karakteristieke gebouwen. Het bevat inspirerende voorbeelden en handvatten voor initiatiefnemers om herbestemming mogelijk te maken. Deze herbestemmers komen aan het woord en vertellen hun verhaal. Soms gaat het om individuen, maar het gaat ook om groepen die zich inzetten voor het bestrijden van leegstand. Het magazine geeft voorbeelden van inspirerende projecten, informatie over financiële mogelijkheden, verdiept zich in de achtergrond van herbestemming en signaleert trends zoals collectief opdrachtgeverschap: kan, waar banken, corporaties en institutionele beleggers afhaken, een collectief van particulieren, eventueel aangevuld met private of publieke organisaties de kar wel trekken?
Uit de eerste editie: 3 voorbeelden
Bijzonder is bijvoorbeeld de rubriek ‘In de Etalage’, waarin een greep uit het karakteristiek vastgoed dat boven de markt hangt in beeld wordt gebracht. Vooralsnog is er geen landelijk dekkende website waar vraag en aanbod voor her te bestemmen gebouwen wordt gemakeld. ‘In de etalage’ brengt gebouwen en bestaande sites in beeld waar een deel van het aanbod te vinden is.
‘Stad vs stad’ vergelijkt steden en hun aanpak om via herbestemming weer aan stadsontwikkeling te doen. In deze editie Amsterdam vs Rotterdam: wat zijn hun opgaven, hun iconen van herbestemmen, hun opgaven, hun aanpak, hun voormannen?
Actueel is ook het artikel ‘Zeven tinten grijs’ over een nieuw onderzoek van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Nationaal Programma Herbestemming naar kantorenleegstand. Kantoren zijn de laatste jaren vooral gezien als financiële producten die problemen opleveren. Maar kantoren in historisch perspectief gezien vertellen een verhaal van de ondernemende pioniers van Nederland en waar zij vol trots hun hoofdkantoren neer zetten. Het historische perspectief brengt ook in beeld hoe miljoenen Nederlanders gewerkt hebben, en wat de veranderingen zijn in de visie op de inrichting van de werkplek. Tenslotte geeft deze ontwikkelingsgeschiedenis van kantoren ook handvatten voor het antwoord op de vraag welke kantoren meer of minder geschikt zijn voor herbestemming. Het totaal van het magazine maakt duidelijk waar nieuwe kansen liggen voor oude gebouwen.
Meer informatie
Het E-magazine herbestemming is een uitgave van het Nationaal Programma Herbestemming en verschijnt vier keer per jaar. De redactie wil organisaties en mensen die zich bezighouden met herbestemming prikkelen, informeren, enthousiasmeren en inspireren om herbestemming mogelijk te maken. Tegelijkertijd is het een portal voor de community rond herbestemming: dit E-magazine is de etalage van de ‘winkel’ die de achterliggende website is, waar nog veel meer informatie te vinden is over herbestemming. Meer informatie is op te vragen bij Willemien van de Biezen, w.van.de.biezen@cultureelerfgoed.nl, 06 15879391 of via info@herbestemming.nu.
Geef een reactie