Jugendstil-decoraties van het verdwenen station Rotterdam Hofplein

Hofplein-station-1910

In 1908 reed de eerste elektrische trein in Nederland van Rotterdam naar Scheveningen. Voor het kopstation in Rotterdam en het aansluitende spoorviaduct werden nieuwe bouwmaterialen gebruikt en jonge ontwerpers ingeschakeld. Het resultaat was een technisch hoogstandje van beton, verstopt achter Jugendstil-decoraties.

Het bombardement op Rotterdam maakte in 1940 een einde aan het legendarische station met dito restaurant Loos. Het twee kilometer lange Hofpleinviaduct bestaat nog wel en wacht op een nieuwe bestemming.

De geschiedenis en vooral de decoraties van het Hofpleinstation en -viaduct komen uitgebreid aan bod in de nieuwste editie van retours, gratis digitaal magazine over spoorweghistorie, vormgeving en fotografie.

Inkijkje
Bijzonder zijn een inkijkje in het decoratie-atelier anno 1908 en een foto uit 1940 die laat zien dat het station wel uitgebrand was, maar niet geheel verwoest. Herstel was mogelijk geweest, maar net als veel andere gehavende gebouwen werd het snel gesloopt. Rotterdam besloot een nieuwe stad te bouwen zonder om te kijken naar het verleden.

Toekomst
Het bewaard gebleven spoorviaduct – Nederlands langste rijksmonument – is recent in het nieuws omdat woningcorporaties Vestia en Havensteder, die het een nieuwe toekomst zouden geven, het weer willen afstoten.

retours.eu

The following two tabs change content below.

Caspar Steinebach

Caspar Steinebach (Leiden, 1984) woont in Utrecht. Hij studeerde journalistiek in Zwolle en archeologie in Amsterdam. Sinds 2013 is hij redacteur archeologie bij de Erfgoedstem. Voor TGV Teksten en Presentaties in Leiden deed hij onderzoek naar de beeldvorming van Nederlandse archeologie in de media. In 2014 richtte hij, CultureRoad op, dat zich bezig houdt met culturele producties.

Laatste berichten van Caspar Steinebach (toon alles)