De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

De toenemende invloed van de ‘Artist Impression’

11 februari 2021 • 1111 • Door erfgoedstem

Er is waarschijnlijk veel geld mee gemoeid, de woningbouw bij de Rotterdamse Euromast. Dat blijkt wel uit het grote aantal afbeeldingen die er over de plannen op het internet te vinden is. De meesten zijn artist’s impressions, geidealiseerde voorstellingen van wat er straks aan moois wordt neergezet. Kosten nog moeite lijken gespaard. Het is goed om je af te vragen wat de impact van die beelden is. Op de beslissers en op het zo belangrijke draagvlak bij het publiek.

Dit artikel gaat niet over het wel-of-niet van de Rotterdamse plannen. Het wil de invloed van de artist’s impressions op de besluitvorming bij bouwprojecten en gebiedsontwikkeling agenderen. Voorbeelden (voor en na) en reacties zijn welkom! redactie@erfgoedstem.nl

Mooie plaatjes vervangen mooie praatjes

Het is moeilijk om jezelf een beeld te vormen van iets dat er nog niet is. Dat speelt een grote rol bij bouwprojecten. Naast de lang bestaande bouwtekeningen wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde ‘artist’s impressions’.

Vroeger werden die plaatjes met de hand getekend en ingekleurd, vaak door de architect zelf of door één van zijn creatieve medewerkers. Het was duidelijk te zien dat het om een voorstel ging.

Tegenwoordig is het maken van artist’s impressions een specialisme, ondersteund door steeds geavanceerder software. Een specialisme waar ook goed voor betaald wordt. Het verschil tussen een ‘impressie’ en realiteit is bijna verdwenen. In sommige gevallen moet er goed gekeken worden of het om een al bestaande, of een toekomstige situatie gaat.

Idealiseren

Wat gebleven is, is dat een artist’s impression idealiseert wat er in de toekomst moet worden gerealiseerd. De plaatjes tonen bijna zonder uitzondering een heerlijke wereld, de zon schijnt altijd, alles is nieuw en opgeruimd en de mensen die erin rondlopen hebben alle tijd en zijn gelukkig.

Met het steeds realistischer worden van de beelden en de opkomst van de digitale media is de kracht van de artist’s impression sterk toegenomen..

De plek die de impressie inneemt in het beslisproces is daarmee belangrijker geworden, zeker wanneer de publieke opinie een factor is, zoals in het voorbeeld van het Rotterdamse plan voor bebouwing rondom de Euromast.

Behoud van de oude situatie

Voor mensen die zich hardmaken voor het behoud van een bestaande situatie, zoals in de wereld van het gebouwde erfgoed vaak het geval is, kan de opkomst van de geavanceerde artist’s impression nog eens een extra bedreiging zijn. Het is relatief makkelijk om een glimmend nieuw gebouw te idealiseren maar hoe idealiseer je een bestaande door de tijd aangetaste situatie?

En als je dat al zou kunnen, hoe weersta je de financiële kracht van projectontwikkeling die de harten van het grote publiek weet te bereiken met breed-verspreide ideaalbeelden. In plaats van mooie praatjes gaat het tegenwoordig vooral om mooie plaatjes.

De bestaande situatie staat eigenlijk altijd 5-0 achter wanneer de architecten beginnen te tekenen.

Voorbeelden

Hieronder een aantal voorbeelden van wat er de afgelopen maanden via de media aan artist’s impressions verspreid is met betrekking van de plannen voor nieuwbouw rondom de Euromast.

Als eerste een maquette van de geplande toekomstige situatie van het Park. We zien een oase van groen, omsloten door glimmend water. Het beeld doet denken aan Central Park in New York. Het drijvende schip rechtsonder in beeld, in een warm oranje toon, geeft het plaatje een mooi accent en maakt de kleur groen nog frisser. De nieuwe geplande rij schoon witte gebouwen heeft dezelfde kleur als de wegen en de grond onder de bomen. Ze brengt neutrale rust in het geheel, je zou de gebouwen bijna bedanken voor het houvast dat ze in het pointillistische plaatje brengen.

Het volgende plaatje laat het duidelijk zien: het saaie grijze Rotterdam zal nooit meer hetzelfde zijn na de keuze voor deze steenrode lintbebouwing. Zelfs de gebouwen van Koolhaas en de geliefde Erasmusbrug van Ben van Berkel doen niet meer mee. Ook hier versterkt de rode kleur het achterliggende groen

En hieronder, frisblauwe volumes die aan de rand van een binnenrollend natuurgebied staan. Wonen met je voordeur in de stad en je achterdeur in de ongerepte natuur. Wie wil dat nou niet? Lawaaierig verkeer, vuilcontainers en rondhangende jongeren bestaan hier niet meer

Het beeld hieronder is al bijna niet meer van echt te onderscheiden. We staan buiten, het is zomer en het zonnetje schijnt. Het verhaal ‘klopt’ alleen voor de zomerse dagen die we in Nederland hebben. Maar een behoorlijk deel van het jaar is het toch ook koud en grijs.

Het beeld hieronder is ook een montage, maar duidelijk niet gemaakt door de promotors van de plannen. We zien een realistisch grijze stad, met even realistich dicht op elkaar gebouwde appartementsgebouwen. Verder zien we bovenleidingen van de tram, de grauwgroene bosjes voor de gebouwen en een grijze achtergrond.

Tenslotte hieronder een écht en ongemanipuleerd beeld. Het laat de Euromast zien op een typische Nederlandse dag: kale bomen, stapelwolken en er staat een aardige wind!

  • E-mail
  • WhatsApp
  • Tweet

Gerelateerd

Categorie: AAA-uitgelicht, Gebouwd erfgoed

Reacties

  1. Anneke de Gouw zegt

    11 februari 2021 om 14:41

    Goed om hier aandacht aan te besteden, ook al zijn stadsbewoners zich zeer bewust van de werking van droombeelden. Jammer dat bestaand erfgoed als niet aantrekkelijk wordt neergezet. Zeker in een stad als Rotterdam is er brede waardering voor doorleefde gebouwen en wijken met en rafelrandje, waar het leven overheen is gegaan. Beter dat dan een gebotoxt stadsbeeld. Niets zo vervreemdend als dat.

    Beantwoorden
  2. johnsteegh zegt

    11 februari 2021 om 16:05

    Dat komt ons, Bomenridders Dordrecht, zeer bekend voor. Wij hebben te maken met een ‘artist impression’ van de Spoorzone hier. Daar staan weinig belangrijke stenen monumenten (die behouden blijven), maar deste meer belangrijke bomen en bomenrijen en -groepen. Bij een publiek debat op de lokale radio hebben wij gepleit voor het om die bestaande bomen heen bouwen. Vervolgens: “Meteen een aantrekkelijke groene omgeving is ook heel goed voor de verhuur- of verkoopbaarheid van nieuwe woningen. Dan kan de stad ook veel sneller zijn groeidoel halen, in plaats van eerst een winderige zandwoestijn te creëren en vervolgens een steriele steenwoestijn vol ielige sprietjes van bomen.”

    Beantwoorden
  3. Marcel Meijer Hof zegt

    11 februari 2021 om 16:26

    Het wordt verkocht met groen, doch uitgevoerd in steen.

    Niet nieuw, wel waar.

    Beantwoorden
  4. Hans Terlouw zegt

    12 februari 2021 om 02:35

    Artist impressionisten, de mooiermakers dan het in werkelijkheid wordt, bedoeld om de domme burger om de tuin te leiden.
    Eigenlijk zouden deze mooiermakers verplicht moeten worden om hun voorstelling alleen op een grauwe regenachtige dag voor te stellen en dan wanneer er weer eens een verkeersopstopping in de stad is. Ben benieuwd hoe al die zonnige en vol met vrolijke mensen en groene bomen gevulde plaatjes er dan uitzien.

    Beantwoorden
  5. Matthijs de Boer zegt

    22 februari 2021 om 21:17

    De artist impression wordt vaak al ingezet voordat er echt architectonische ontwerpen zijn gemaakt voor de gebouwen. Een probleem is dat gemeenten meestal niet in staat zijn de architectonische kwaliteit van gebouwen (en de landschappelijke kwaliteit van de openbare ruimte) in het vervolgproces goed te sturen en te borgen. Door politieke onwil en/of ambtelijke onmacht en onkunde. Omdat ontwikkelaars in de loop van het proces van de uitwerking van de plannen vrijwel altijd op architectonische kwaliteit bezuinigen valt dan de gerealiseerde bebouwing enorm tegen.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam
  • Nieuwe regeling Themafonds Erfgoedvrijwilligers
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Vrijwilligerswerk in de erfgoedsector in tijden van COVID-19
  • Nieuw landmark in Súdwest-Fryslân: een omgekeerde boerderij
  • Woontorens naast Euromast en Park, ondanks negatief advies Rijksdienst Cultureel Erfgoed?
  • Boonstoppel presenteert de Nederlandse Stad- en Streekwaaier.
  • Historische kaarten Friesland in Google maps bekijken

Meest gelezen (week)

  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam
  • Nieuwe regeling Themafonds Erfgoedvrijwilligers
  • Benoeming Bert Meerstadt als algemeen directeur completeert directieteam Vereniging Hendrick de Keyser
  • Monumentenfederatie doet 10 aanbevelingen aan het nieuwe kabinet
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Kennisinput archeologie bij gemeenten
  • Vrijwilligerswerk in de erfgoedsector in tijden van COVID-19
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • Ambitieus Europees programma biedt ook kansen voor Nederlandse erfgoed-industrie

Meest gelezen (maand)

  • Het Brabantse landschap wordt volgebouwd
  • Marlo Reeders legt functie bij Nederland Monumentenland neer
  • De toenemende invloed van de 'Artist Impression'
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Kijken: Historische locomotieven vegen rails schoon
  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Woontorens naast Euromast en Park, ondanks negatief advies Rijksdienst Cultureel Erfgoed?
  • Historicus en erfgoedexpert Ubbo Hylkema overleden
  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Wij gebruiken cookies om onze website ter verbeteren. U kunt deze cookies uitzetten. Cookies Statement. Geen probleemGeen cookies