Hoe moet toerisme er na COVID-19 uitzien?

cc by sa 3.0
Torensluis Amsterdam. Foto: Paul van Galen/RCE via Wikimedia.

Voor het eerst in jaren is het rustig op de Dam. In toeristische steden heerst een ongekende stilte. Het water in Venetië is nog nooit zo helder geweest, blijkbaar zwemmen er zelfs vissen. Nu nog wachten tot de grachten van Amsterdam helder blauw worden.

De coronacrisis heeft een grote impact op toerisme, en daarmee ook op de erfgoedsector. Veel bedrijven lopen inkomsten mis. Toch merken we, vooral in drukbezochte plekken zoals Amsterdam, stiekem de voordelen van een toeristvrije stad.

Marketingoffensief
NBTC Holland Marketing heeft onlangs aangekondigd dat de ze gaat starten met een ‘marketingoffensief’ om, zodra het weer mag, zo snel mogelijk het toerisme in Nederland weer op gang te brengen.

Maar willen we wel terug naar hoe het ‘vroeger’ was? De toerist is nog zeker zeer welkom in de provincie, maar is hij nog welkom in overvol Amsterdam?

Historische zeilvaart
De historische zeilvaart in Friesland wil zo gauw mogelijk het water weer op. Maarten Stuurman uit Heeg is schipper op een 200 jaar oude Palingaak: “80% van ons inkomen komt uit het varen met toeristen en groepen, zonder hen kunnen wij niet varen. En wij werken alleen met vrijwilligers! Daarnaast zorgt toerisme ook voor bekendheid en waardering voor ons erfgoed.”

Nutellashops
Erfgoedvereniging Heemschut heeft haar hoofdkantoortje midden in het centrum van Amsterdam. In de lunchpauze kun je een rondje over de Kalverstraat schuifelen en je honger stillen in één van de vele Nutellashops. Hoe denkt Heemschut over toerisme? We vroegen het beleidsmedewerker Christian Pfeiffer:

“Ik denk dat het goed is dat de schoonheid van Nederland toeristen trekt. Dat onze monumentale steden door zoveel buitenlanders worden bezocht is een teken dat al die oude gebouwen worden gewaardeerd. Iets waar we vaker bij stil moeten staan: we behouden niet alleen erfgoed vanwege de cultuurhistorische waarde, maar ook omdat het voor velen een verdienmodel is.”  

Maar deze crisis geeft ons ook een unieke mogelijkheid om na te denken waar we met het toerisme heen willen, denkt Pfeiffer. “Waar we vandaan kwamen is niet de weg waarop we willen terugkeren. Vooral Amsterdam had duidelijk te maken met overtoerisme en de bijbehorende randverschijnselen zoals Nutellashops. Dat zet onze identiteit en de leefbaarheid onder druk. De kunst is om met zijn allen een nieuwe vorm van toeristische exploitatie aan te boren waarbij erfgoed een belangrijke plek inneemt.”

Wat vindt ú?
Voordat we een wereldwijde campagne uitrollen om weer zo veel als mogelijk toeristen te trekken, moeten we ons eerst een aantal dingen afvragen, stelt Pfeiffer. Welke toerist willen wij straks weer in Nederland hebben rondlopen? Hoe moet toerisme er in de toekomst uit komen te zien?

Hoe moet toerisme na COVID-19 er volgens ú uit komen te zien? Mail uw reactie naar redactie@erfgoedstem.nl