PERSBERICHT: Stadsherstels rijksmonument aan Spaarne nieuwe vestiging voor Opvoedpoli

De Opvoedpoli zal per juni 2011 zijn intrek nemen het onlangs gerestaureerde rijksmonument Spaarne 11 te Haarlem. Stadsherstel Amsterdam is trots op deze nieuwe huurder.

Rijksmonument Spaarne 11, tegenover het Tylersmuseum, heeft in 2008 een grondige restauratie ondergaan. Het pand is herbestemd tot vijf appartementen op de verdiepingen en een bedrijfsruimte op de begane grond en de tussenverdieping. De bedrijfsruimte wordt per 1 juni 2011 in gebruik genomen door de Opvoedpoli. Deze organisatie heeft diverse vestigingen in de Randstad en breidt nu ook uit naar de provincie hoofdstad.

Eigenaar van het monument Stadsherstel Amsterdam N.V. is blij met de nieuwe huurder. In het pand bevindt zich een prachtige stijlkamer die nu door de cliënten van de Opvoedpoli kan worden bewonderd. De doelgroep jongeren wordt matig bereikt voor het interesseren van monumenten. Juist op deze manier maken zij kennis met de stijlkamer en de rijke decoratie die monumenten bezitten.

Het Spaarne was in de middeleeuwen een belangrijke locatie voor de vestiging van bierbrouwerijen. Ook op de plek van het huidige Spaarne 11 was zo’n bedrijf gevestigd. De eerste bebouwing op deze kavel dateert waarschijnlijk uit de 14e eeuw. Het brouwerijcomplex bestond uit een woonhuis aan het Spaarne, met daarnaast een poortje naar de achtergelegen bedrijfsgebouwen. Van de brouwerij zijn nog verschillende bouwsporen in het pand terug te vinden.

Op de begane grond aan de rechtervoorzijde ligt een stijlkamer in Lodewijk XVI of neoclassicistische stijl. Deze is waarschijnlijk aangelegd in opdracht van Jacob Elias van Varelen, die het pand in 1782 in bezit kreeg. De kamer is voorzien van een gedecoreerd plafond, een bovendeurstuk en een schouwboezem. Centraal in het plafond bevindt zich een kop van de zonnegod Apollo, omkranst door stralen. Rondom de zoldering lopen verschillende gedecoreerde lijsten. De schouwboezem is eveneens in stuc uitgevoerd en is versierd met divers architectonische afbeeldingen. Zo zijn aan weerszijden gecanneleerde pilasters met kapitelen afgebeeld en heeft het middengedeelte een door voluten ondersteunde kroonlijst. Middenin de schouwboezem bevindt zich een lege, door stralen omringde krans, waar vroeger een klok in heeft gehangen. De schouw zelf is een zwart hardstenen 19e-eeuws exemplaar.

Stadsherstel Haarlem
Stadsherstel Amsterdam N.V. heeft in 2009 de B.V. Stadsherstel Haarlem overgenomen. Vanaf 1 juni 2011 vervalt de naam Stadsherstel Amsterdam voor restauraties in Haarlem en worden diverse monumenten gerestaureerd onder de nieuwe naam Stadsherstel Haarlem. Begonnen wordt in de Spaarnwouder- en de Spiegelstraat. De komende jaren heeft Stadsherstel Haarlem tot doel om meerdere monumenten in de gemeente te verwerven en te behoeden voor sloop.

De Opvoedpoli BV

De Opvoedpoli BV is er voor vragen rond ouderschap, opvoeding en de ontwikkeling van kinderen van 0 – 23 jaar. De nieuwe vestiging van de Opvoedpoli wordt geleid door Rachel van Daalen, voorheen werkzaam op de vestiging in Alkmaar. Ouders, kinderen en professionals kunnen direct terecht bij de Opvoedpoli met alle vragen over ouderschap, opvoeden en opgroeien. Circa 10% van de 4 miljoen kinderen die opgroeien in Nederland hebben iets extra’s nodig om op te groeien tot zelfstandige, gezonde en betrokken burgers. De redenen zijn divers: sommige kinderen groeien op in een moeilijke leefsituatie, sommige ouders kost het moeite om hun kinderen op te voeden en weer anderen hebben een stoornis of beperking. De Opvoedpoli is een VWS-erkende AWBZ-/GGZ-instelling. De behandeling wordt vergoed door de zorgverzekering. Na de zomervakantie vindt de officiële opening plaats van de nieuwe vestiging aan het Spaarne.

Stadsherstel Amsterdam NV

Stadsherstel Amsterdam (opgericht in 1956) is de grootste restaurerende organisatie van Nederland en zet zich in voor erfgoed, monumenten en cultuur. Stadsherstel is eigenaar van meer dan 500 panden in en rondom Amsterdam, variërend van woonhuizen tot kerken en industriële monumenten. Stadsherstel is altijd op zoek naar de meest passende (her)bestemming voor de panden in haar bezit, dat zij onderhoudt, beheert en verhuurt. De restauratieomzet bedraagt gemiddeld € 10 miljoen per jaar.

Een aantal bijzondere panden verhuurt Stadsherstel voor o.a. congressen, lezingen, concerten en huwelijksvoltrekkingen via haar afdeling Exploitatie Bijzondere Locaties. De Vereniging Vrienden, met meer dan 2500 leden, ondersteunt al meer dan 25 jaar de restauratiewerkzaamheden van Stadsherstel.