Uit het rapport Molentoekomst: Draagvlak en fondsenwerving

Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor molens nodig. Extra geld alleen – 5 miljoen per jaar – is niet voldoende. Dit is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport Molentoekomst van De Hollandsche Molen. Een groot draagvlak is de basis voor een ander belangrijk facet van molenbehoud, te weten particuliere fondsenwerving.

Molen Foto: Nicole Bakker via Vereniging De Hollandsche Molen
Molen Foto: Nicole Bakker via Vereniging De Hollandsche Molen

Voor het behoud van de molens is het in toenemende mate van belang het maatschappelijk draagvlak voor molens te vergroten en te versterken, zo concludeert De Hollandsche Molen. Dat is vooral nodig, omdat moleneigenaren in de toekomst vaker een beroep moeten doen op geld van onder andere sponsoren, donateurs en bezoekers, om hun kosten te dekken. Deze particuliere fondsenwerving is gebaat bij een groot draagvlak. Daarmee laten ze ook aan de politiek zien dat de samenleving het belangrijk vindt om molens te behouden.

Draagvlak en communicatie
Molens doen al veel om het draagvlak te vergroten, bijvoorbeeld bezoekers rondleiden, activiteiten organiseren en molens openstellen voor publiek. Molenorganisaties kunnen op dit gebied veel van elkaar leren, en inspiratie bij elkaar opdoen. Meedoen aan de jaarlijkse BankGiro Loterij Molenprijs kan ook het draagvlak vergroten. Dat bewees Stichting De Salamander in Leidschendam die in 2014 met deze prijs een bedrag van 50.000 euro won, waarmee inmiddels een nieuw educatief centrum is gebouwd. Ze behaalden de overwinning door ruim 7.400 stemmen uit de samenleving te verzamelen. Daarmee is meteen hun draagvlak behoorlijk vergroot.
Om van alles te kunnen organiseren zijn voldoende vrijwilligers nodig. Daarnaast moeten de activiteiten zichtbaar zijn voor het publiek, en moet er gewerkt worden aan de naamsbekendheid van de molens. Goede PR en communicatie zijn daarvoor belangrijk, zo concludeert De Hollandsche Molen.

Rapport Molentoekomst De Hollandsche Molen
Rapport Molentoekomst De Hollandsche Molen
Fondsenwerving en database
Hoewel er al veel gebeurt om het draagvlak te vergroten, wordt de stap naar werving niet echt gezet, signaleert De Hollandsche Molen. Dat zou wel moeten gebeuren. Molenorganisaties hebben vaak geen database met gegevens van hun achterban. Die kunnen ze simpel opzetten door bezoekers te vragen hun e-mailadres achter te laten, zodat deze op de hoogte gehouden kunnen worden van activiteiten op en rond de molen. Op deze manier bouwen molenorganisaties een relatie op met hun bezoekers, wat de drempel verlaagt om ook een financiële bijdrage te vragen.

hollandsche molenn