Transformatie Diamantslijperij Amsterdam: CREA

Transformatie Diamantslijperij

Nieuwe Achtergracht 168-172 is een voormalig fabriekscomplex bestaande uit 8 bouwdelen die gebouwd zijn in de periode van 1845 tot 1925. Vanwege de herontwikkeling van het Roeterseiland heeft de Universiteit van Amsterdam besloten om in het gebouw het culturele centrum  CREA te huisvesten. De culturele functie van CREA is een verrijking van het Universiteitsterrein rond het Roeterseiland. CREA organiseert cursussen en workshops op het gebied van theater, dans, muziek, beeldend vormen, video, fotografie, literatuur en nieuwe media en produceert jaarlijks zo’n honderd voorstellingen, concerten, manifestaties en tentoonstellingen. Belangrijk programma onderdelen van het culturele centrum zijn een café, een theaterzaal en een muziekzaal.

Het is niet mogelijk om grote kolomloze ruimten binnen de bestaande panden te realiseren. Daarom is besloten is om het westelijk deel van het complex, uitgezonderd de gevel aan de Nieuwe Achtergracht, te slopen. Het bouwdeel dat op de plek van het te slopen deel gebouwd moet worden gaat alle studio’s, de theaterzaal en de muziekzaal huisvesten. Dit nieuwe bouwvolume wordt synoniem aan de binnenplaats tussen de te behouden voor- en achterfabriek doorsneden door een centrale vide waarin de gehele infrastructuur van dit bouwdeel georganiseerd is. Het zichtbaar maken van de luchtbehandeling installatie in de vide is een beeldende referentie aan de industriële historie van het complex. Daarnaast is de opdeling van het nieuwe bouwdeel een referentie aan de oorspronkelijke configuratie van het fabriekscomplex. De gevels van het nieuwe deel zijn nadrukkelijk een hedendaagse interpretatie van de gevels van de te behouden bouwdelen, een grid van verticale ramen.

Achter de te behouden gevel aan de Nieuwe Achtergracht wordt een ‘binnengevel’ geplaatst ten behoeve van de ‘doos in doos’ constructie voor de muziek zalen. Deze ‘binnengevel’ wordt aan de buitenzijde zichtbaar gemaakt door de raamopeningen in de ‘binnengevel’ iets kleiner te maken dan de raamopeningen in de ‘buitengevel’. Hiermee wordt manifest dat de te behouden gevel een schil is die niet volledig correspondeert met het nieuwe volume achter de gevel.