Zorgen over voortbestaan varend erfgoed halen New York Times

Drone-beelden van de historische schepen die vandaag voor 'Pampus' liggen.
Drone-beelden van de historische schepen die vandaag voor 'Pampus' liggen. Beeld: still uit video NOS

‘Coronavirus Takes Wind Out of Historic Dutch Fleet’s Sails’ schreef de New York Times op 9 juni. Afgelopen dinsdag verzamelden 175 schepen zich op het IJmeer om daar voor het eiland Pampus te gaan liggen. Het nieuws ging de hele wereld over, naast de New York Times schreven ook kranten uit Polen, Duitsland en Zuid-Amerika over de actie van de schippers.

Met de actie willen de eigenaren het voortbestaan van historische schepen onder de aandacht brengen.  Door de coronacrisis hebben ze de eerste drie maanden van het seizoen niet kunnen varen. Sinds 1 juni mogen ze het water weer op, maar met een derde van de passagiers die ze normaal aan boord hebben. De schippers vragen de overheid nu om een speciaal steunfonds.

De meeste schepen zijn tussen de 100 en 150 jaar oud. Als de schipper het onderhoud van zijn of haar schip niet meer kan betalen of failliet gaat, verlopen de certificaten die nodig zijn om met passagiers te mogen varen. Volgens de actievoerders moeten de schepen voor een nieuw certificaat voldoen aan de eisen van een nieuwbouwschip. Dat is volgens hen voor deze schepen zowel technisch als financieel onhaalbaar. “Als de ondernemer failliet gaat dan verdwijnt het schip voor Nederland”, zegt Joost Martijn, woordvoerder van de actie.

De branche komt in aanmerking voor het huidige steunpakket van de overheid. “Er wordt gesproken over maximaal 50.000 euro voor mkb-bedrijven met minder dan 250 werknemers, dat is voor ons nauwelijks genoeg voor alleen het onderhoud”, zegt Martijn. “Daarbij is het voor ons als kleine ondernemers onzeker hoeveel we überhaupt gaan ontvangen, op welke termijn en of we het daarmee redden. Een speciaal noodfonds voor de branche kan daar een vangnet voor zijn.” (Bron: NOS)

Ook de stichting Mobiele Collectie Nederland heeft minister Van Engelshoven om aanvullende maatregelen gevraagd, schrijft Heemschut.

Wilt u een steentje bijdragen aan de actie? Teken dan hier de petitie ‘Red de Hollandsche Zeilvloot’