‘Cultuur aantrekkelijker voor inwoners dan sportevenementen’

City marketeers moeten eigen inwoners op de eerste plaats zetten. Dat was de conclusie die Hendrik Beerda trok naar aanleiding van zijn tweejaarlijkse merkenonderzoek naar steden en streken. “Nu wordt vaak alleen gekeken naar wat toeristen willen en wordt niet of nauwelijks geluisterd naar de wensen van de eigen bewoners”, aldus Beerda die daar grote kansen zag liggen. Een tweede opvallende conclusie uit zijn rapport was dat cultuur (waaronder erfgoed) voor bezoekers én inwoners aantrekkelijker is dan sportevenementen. “Misschien kunnen gemeenten het geld dat ze stoppen in noodlijdende voetbalclubs beter investeren in cultuur”, concludeerde Beerda dan ook. “Want erfgoed is niet alleen belangrijk voor de reputatie, maar ook voor de economie van steden, streken én provincie”.

Een samenvatting van het rapport is te lezen op de website http://www.hendrikbeerda.nl/brandalchemy-model/steden-streken

The following two tabs change content below.

Veerle

Veerle Simons (Breda, 1982) woont in Amsterdam. Zij studeerde geschiedenis (BA en MA) aan de Vrije Universiteit en behaalde in 2012 haar Master Erfgoedstudies. Met haar eigen onderneming, Projectbureau Herleef (2010), is zij betrokken bij verschillende culturele projecten zoals het Nationaal Monumentencongres en de Erfgoedstem. Daarnaast werkt zij in het Ostadetheater A'dam.