Fonds voor Cultuurparticipatie start landelijke campagne #weblijvenbezig

campagne #weblijvenbezig Foto: Fonds voor Cultuurparticipatie

Toneelverenigingen, fotoclubs, koren, fanfares, erfgoedgemeenschappen: allerlei groepen waar Nederlanders zich bij aansluiten om hun hobby uit te oefenen. Naast het uitoefenen van je passie heeft het Nederlandse verenigingsleven ook een brede maatschappelijke functie. Hier ontmoeten mensen elkaar en ontstaan er verbindingen tussen mensen met verschillende sociale achtergronden. Datzelfde geldt voor Kunst- en cultuurcentra die op dit moment door de coronamaatregelen beperkt zijn in hun aanbod. Zij staan allen onder druk door de beperkingen. Het Fonds voor Cultuurparticipatie en LKCA starten de campagne #weblijvenbezig als steun in de rug.

De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben grote impact op de culturele sector. Op cultuurmakers van alle leeftijden en niet in de laatste plaats op de mogelijkmakers van cultuureducatie en –participatie, grote én kleine organisaties. Er heerst grote onzekerheid bij de verenigingen en cursusinstituten over hoe lang het gaat duren en daarmee de vrees dat het aantal leden, vrijwilligers, deelnemers en cursisten verder afhaakt of terugloopt. En dat het voortbestaan van de vele centra, koren, erfgoedgemeenschappen, dansscholen etc. bedreigd wordt.

Het Fonds voor Cultuurparticipatie start daarom, na samen met het LKCA bij de amateurkunst en erfgoedsector geïnventariseerd te hebben wat ze nodig hebben, de landelijke campagne #weblijvenbezig. De campagne helpt herinneren dat cultuurmaken* plezier, geluk en gezondheid brengt. En laat zien dat het nog steeds mogelijk is en hoe dat veilig kan. Hiermee hoopt de campagne verenigingen, groepen en kunst- en cultuurcentra te ondersteunen en tools te geven om hun achterban aan hen te blijven verbinden.

De campagne is voor, door en met de sector gemaakt met dank aan de vele enthousiaste cultuurmakers, Factorium Podiumkunsten en het Nederlands Openluchtmuseum. De campagne gaat vanaf 23 november op televisie en online van start.
“Fijn om mee te kunnen werken aan deze campagne, dat heeft de sector nodig. Gezamenlijk inzetten op een cultuursector waarin cultureel talent zich kan blijven ontdekken, ontplooien en vormgeven. Zo wordt het land rijker en veel inwoners een beetje gelukkiger.” – Factorium Podiumkunsten

Hoe ziet de campagne eruit?De commercial vind je hier. Er is een lange en korte versie die beide op TV te zien zijn.Zie hier de link naar de site. https://www.weblijvenbezig.nl