De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

Kijken: Historische locomotieven vegen rails schoon

9 februari 2021 • 594 • Bron: Rijnmond

90-jaar oude tram rijdt tramrails schoon in Rotterdam. Bron: still video Rijnmond

Door de hevige sneeuwval van afgelopen zondag reden veel trams en treinen niet. Historische locomotieven werden ingezet om de rails schoon te krijgen.

In Rotterdam werd door de RET een tram van maar liefst 90 jaar oud van stal gehaald en ingezet als sneeuwschuiver. De tram staat normaal gesproken in het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum.

Maar waarom zo’n oude tram inzetten voor dit klusje? “Het voordeel van deze tram is dat hij alleen spanning op de bovenleiding moet hebben. Voor de rest heeft hij helemaal geen last van sneeuw of ijzel. Die tram rijdt gewoon. En als een zonnetje”, vertelt trambestuurder Rik.

Foto: Pixabay

Ook de Betuweroute had te maken met vastgevroren wissels en sneeuwduinen. De Stichting Historisch Dieselmaterieel schoot te hulp met een nostalgische diesellocomotief. De locomotief werd voorzien van een sneeuwruimer om de goederencorridor weer sneeuwvrij te maken. De trein kon zijn werk uitvoeren met twee rode zwaailichten op het dak waarbij met een snelheid van 40 kilometer per uur.

  • E-mail
  • WhatsApp
  • Tweet

Gerelateerd

Categorie: Mobiel Erfgoed, — ESF Tags: HistorischeTrams, RET-tram, Rotterdam, RotterdamsOpenbaarVervoerMuseum

Reacties

  1. Anoniem zegt

    12 februari 2021 om 08:41

    lang het hergebruik van ons industrieel erfgoed

    Beantwoorden
  2. Erik Swierstra zegt

    12 februari 2021 om 13:41

    Beste mensen,

    Ik las het bericht over een oude tram uit 1931 die in Rotterdam de rails ijsvrij heeft gemaakt. In Amsterdam zijn in de afgelopen dagen zelfs diverse tramlijnen ijsvrij gemaakt dankzij twee meer dan honderd jaar oude trams van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Zie: https://www.parool.nl/amsterdam/109-jarig-werkpaard-maakt-amsterdamse-tramsporen-ijsvrij~b786460d/ en: https://www.youtube.com/watch?v=k5wqlKJyZTE. Groeten, Erik Swierstra.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam
  • Vrijwilligerswerk in de erfgoedsector in tijden van COVID-19
  • Nieuwe regeling Themafonds Erfgoedvrijwilligers
  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • Vervallen geboortehuis Anton de Kom wordt vervangen door replica
  • Kennisinput archeologie bij gemeenten
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Groot bouwbiografisch onderzoek in kazernes Ede

Meest gelezen (week)

  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam
  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Nieuwe regeling Themafonds Erfgoedvrijwilligers
  • Benoeming Bert Meerstadt als algemeen directeur completeert directieteam Vereniging Hendrick de Keyser
  • Monumentenfederatie doet 10 aanbevelingen aan het nieuwe kabinet
  • Vrijwilligerswerk in de erfgoedsector in tijden van COVID-19
  • Kennisinput archeologie bij gemeenten
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • Ambitieus Europees programma biedt ook kansen voor Nederlandse erfgoed-industrie

Meest gelezen (maand)

  • Het Brabantse landschap wordt volgebouwd
  • Marlo Reeders legt functie bij Nederland Monumentenland neer
  • De toenemende invloed van de 'Artist Impression'
  • Amsterdam Museum: erfgoed en erfgoedtoerisme gaan niet altijd goed samen
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Kijken: Historische locomotieven vegen rails schoon
  • 'Tiny house' van vroeger: koloniehuisje in Frederiksoord compleet gerestaureerd
  • Redding voor bijzonder glaskunstwerk Rotterdam
  • Woontorens naast Euromast en Park, ondanks negatief advies Rijksdienst Cultureel Erfgoed?
  • Historicus en erfgoedexpert Ubbo Hylkema overleden

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.