QR-code maakt molenbezoek coronaproof

QR-code bij Molen Massier in Nieuwleusen
QR-code bij Molen Massier in Nieuwleusen. Foto: Stichting Overijsselse Molens

Hoe kun je tijdens de coronacrisis toch relevant blijven voor bezoekers? Sinds 13 maart jl. zijn (vrijwel) alle culturele erfgoedinstellingen gesloten voor publiek. Instellingen lopen niet alleen inkomsten uit bezoekers mis, maar ook mogelijkheden tot klantenbinding en donateurswerving op de locatie zelf. Mogelijke oplossingen liggen vooral op het gebied van online toepassingen.
Binnen het molenveld wordt ook gezocht naar oplossingen. Een interessante oplossing kan zijn het werken met QR-codes op de gevel. De Stichting Overijsselse Molens heeft dit in 2019 geïntroduceerd en de resultaten van deze praktijkcase zijn positief.

QR-project
Begin 2019 is de Stichting Overijsselse Molens gestart om ruim 40 molens te voorzien van een plaquette met QR-code. Wat is het effect van QR-codes op bezoekgedrag? Anne de Jong, medewerker marketing bij Vereniging De Hollandsche Molen, zocht het uit. De resultaten hebben betrekking op een analyse van het online bezoekgedrag bij alle molens vanaf het moment dat een QR-plaquette is geplaatst vergeleken met het jaar ervoor (plaatsing in periode januari t/m september 2019).

Succesvolle resultaten QR-code
De QR-code leidt de bezoeker naar informatie over de betreffende molen op de website van de Stichting Overijsselse Molens. Allereerst blijkt dat er door het inzetten van een QR-code een enorme toename is van zowel unieke websitebezoekers alsook van bezochte webpagina’s van de deelnemende molens. Deze stijging komt vooral uit de combinatie van direct verkeer via mobiele apparaten. Dat is het type verkeer waar het bij een QR-code om gaat. Door de scan met je mobiel typ je – volgens Google – in feite een directe URL.

De rol van de QR-code is aanzienlijk: ruim 56% van alle ‘instappunten’, de term die Google hanteert voor het moment waarop een QR-code gescand is en een website bezoek plaatsvindt, is afkomstig uit direct verkeer via mobiele apparaten, en dus direct toe te schrijven aan de QR-code. En ruim 41% van alle bezochte webpagina’s is afkomstig uit een QR-code.

Verder zijn nog twee zaken opvallend: het blijkt dat ruim 61% van alle QR-scans buiten openingstijden van de molen plaatsvindt. Van alle mensen die een QR-code scant is 77% een nieuwe gebruiker: dat wil zeggen dat zij nog niet eerder op de webpagina van de molen zijn geweest. Van alle nieuwe website gebruikers is 55% afkomstig uit direct verkeer, hoofdzakelijk via een QR-code. Daarmee is het QR-project zeer succesvol.

Coronaproof methode
Ook tijdens de coronacrisis blijkt de QR-code een goede oplossing om toch ‘bezoekers’ te trekken. Waar het aantal fysieke bezoekers van molens, grotendeels volledig is weggevallen door  de overheidsmaatregelen, is het aantal online bezoekers/ instappunten via de QR-code slechts gedaald met 18,7%. Het aandeel van QR-instappunten t.o.v. het totale aantal instappunten is zelfs licht gestegen in deze periode: 51,8% versus 50,6%, maar blijft logischerwijs achter bij een ‘normale’ periode zoals het eerdere onderzoek liet zien (56,2%). Ongeveer 40% van de ruim 40 molens heeft in de coronaperiode geen QR-scans gehad.

Van passant naar klant: investeren in de klantreis
Nu is vastgesteld dat de QR-codes óók in tijden van corona bij veel molens werken, kun je juist nu werken aan klantenbeleving, en investeren in een stappenplan voor ‘passanten naar klanten’ voor als de molens straks weer open gaan voor publiek. Anne: “Een QR-code kan veel informatie geven wanneer het druk is rondom de molen, bezoekfrequentie en surfgedrag. Het testen van diverse webpagina’s kan inzicht geven in welk type informatie de bezoeker op dat moment wil ontvangen. Zo kun jij je website hierop inrichten, waarbij je de scanners van een QR-code een andere landingspagina laat zien met andere informatie, dan aan de gebruikers die op een desk top die op andere momenten vanuit huis de informatie zoeken.

Ook kun je informatie voor de bezoeker toevoegen die anders niet toegankelijk wordt en aanvullend is op de informatiepanelen of schildjes van de ANWB. Een mogelijke inrichting kan zijn een welkomstvideo door de molenaar die een virtuele tour geeft. Video doet het erg goed en is laagdrempelig en waarbij de molenaar je tot slot persoonlijk vraagt om in contact te mogen blijven via een opt in de nieuwsbrief of het volgen van de social media kanalen van de molen. Vervolgens kun je deze mensen met een persoonlijke videoboodschap uitnodigen als de molen weer open gaat via een emailing of retargeting via social media.

Een mogelijkheid kan ook zijn om de informatieflyer uit het fysieke folderrek downloadbaar te maken en de mensen die deze flyer downloaden vragen de flyer te mogen mailen voor het verkrijgen van een adres dat verder opgevolgd kan worden. Voor het genereren van terugkerend bezoek is het ook mogelijk de scanners van een QR-code een digitale tegoedbon geven als je molen over een winkel beschikt; immers 61% vindt buiten openingstijden plaats.

Een laatste optie zou een pagina met een like & winactie kunnen zijn waarbij je de QR-scanners een selfie laat maken met de molen en deze vraagt te delen met hun netwerk om de bekendheid van de molen te vergroten.”

Je vindt alle molens van de Stichting Overijsselse Molens op www.molensinoverijssel.nl/molens/#alles.

Molenaar van Molen Massier in Nieuwleusen. Foto: Stichting Overijsselse Molens