De Erfgoedstem

Nieuws en actualiteit over erfgoed en archeologie

MENUMENU
  • Home
  • De Erfgoedstem
    • Redactie

      Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam

      Nieuws melden: redactie@erfgoedstem.nl
    • Sponsors

      Onze sponsors Adverteren in de Erfgoedstem

      Over De Erfgoedstem Publiceren in de Erfgoedstem
    • Privacy

      CookiesPrivacy Verklaring

  • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden Erfgoedstem Afmelden Erfgoedstem
    • Nieuwsbrief archief
    • Archweb mailinglist
  • Erfgoedagenda


    • Congressen, studiedagen en lezingen


    • Cursussen en workshops


    • Oproepen en calls
  • Erfgoedvacatures
    • Vacature plaatsenVacaturebank
  • Blogs
    • Op zoek naar Faro
    • Alma Hoekstra
    • Frank Strolenberg
    • Gertjan de Boer
    • Herbert-Jan Hiep
    • Jona Lendering
    • Johan Teters
    • Léontine van Geffen-Lamers
  • Over Erfgoedstem
  • Adverteren
  • Archeologie
  • Gebouwd erfgoed
  • Groen erfgoed
  • Museumnieuws
  • Zoek

‘Drachtster Vaart’ keert terug  

23 oktober 2014 • 596 • Door Gertjan de Boer

Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Drachtstervaart voor 1970 - Foto wikipedia
Drachtstervaart voor 1970 – Foto wikipedia
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer
Nieuwe drachtstervaart. |Foto Gertjan de Boer

Door Gertjan de Boer – Gaandeweg de jaren zestig veroverden auto’s het straatbeeld. Voor deze auto’s waren natuurlijk wegen nodig. De aanleg hiervan ging helaas hand-in-hand met een weergaloze vernietiging van erfgoed dat – vaak letterlijk – in de weg stond. Zo ook in Drachten (Friesland). De ‘Drachtster vaart’ werd na 300 jaar dienst overbodig. In 1966 werd het laatste stukje gedempt. Maar met de laatste schep begon de discussie: hebben we de identiteit van Drachten niet begraven?

De vaart werd begin 17e eeuw aangelegd om  Friese turf naar Holland te vervoeren. Het werd tussen twee dorpen ingelegd. Deze vergroeiden al snel met elkaar en zie daar, de geboorte van Drachten. Met de gracht kwam nieuwe bedrijvigheid. Zo werd het de levensader van het dorp. Tegenwoordig zou de vaart waarschijnlijk een beschermde status krijgen. Helaas werd er in de jaren ‘60 nauwelijks aandacht besteed aan de historische waarde van landschappen. Het dempen leek dan ook een logische stap om Drachten verder te laten groeien.

Niet zo logisch bleek toen het Friese (water)toerisme opkwam. Waar de meeste Friese steden charmant werden gevonden, werd Drachten ‘het lelijke eendje van Friesland’. Het slechte imago blijkt uit deze omschrijving uit de Leeuwarder Courant: ‘Een mens hoeft niet eens depressief te zijn om in Drachten op uiterst sombere gedachten te komen. De plaats heeft wat van een patiënt in de terminale fase. De overmaat aan fantasieloze hoogbouw, winderige pleinen, asfaltwegen, parkeerhavens  en trieste woonwijken biedt weinig kans op genezing.’

Nu, 50 jaar later, wil Drachten van dit imago af. Er wordt veel gebouwd om het centrum aantrekkelijker te maken. Hoogtepunt is de heropening van de vaart in 2016. Kostenplaatje: 17,5 miljoen euro. Maar, zo zegt de gemeente, het toerisme moet deze kosten uiteindelijk terugverdienen.

Dit artikel is geschreven door een van onze correspondenten. Ook correspondent worden? Meld je aan: redactie@erfgoedstem.nl

The following two tabs change content below.
  • Biografie
  • Laatste Berichten

Gertjan de Boer

Gertjan de Boer (1989) werkt bij Natuurmonumenten. Hij studeerde Monumenten- en Landschapszorg in Antwerpen en werkte eerder bij Erfgoed Leiden, gemeente Groningen en gemeente De Ronde Venen. Als correspondent schrijft hij op persoonlijke titel.

Laatste berichten van Gertjan de Boer (toon alles)

  • Terugkeer van het ministerie van Ruimtelijke Ordening – een goed idee? - 22 maart 2021
  • Liever zonnepanelen dan isoleren? - 31 oktober 2018
  • Zonnepanelen op monumenten – hoe zit het nou? - 5 maart 2018
  • WhatsApp
  • Tweet

Gerelateerd

Categorie: Beleid gemeente, Blog, Gebouwd erfgoed, Industrieel erfgoed, Restauratie en herstel, Toerisme, recreatie en vrije tijd Tags: Drachten

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We hebben zorg genomen om alle rechthebbenden voor hier gereproduceerde foto's te traceren, soms evenwel zonder succes. Iemand die in dit opzicht meent rechten te hebben wordt vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de redactie van de Erfgoedstem.

Aanmelden nieuwsbrief


Bekijk eerdere nieuwsbrieven.

Populaire berichten & pagina’s

  • Voormalige strafkolonie Veenhuizen gegund aan erfgoedbeschermers
  • School op heuvel getransformeerd tot woonpaleis
  • Woningen in monumentale school Arnhem
  • Ottersum gaat aan de slag met zijn verleden
  • Boerderij met gebint uit 1376 tot de grond toe afgebrand
  • James Mellaart: Gevierd archeoloog én fantast
  • Botter wordt gerestaureerd in Spakenburg
  • Tikkende tijdbom: lage grondwaterstand is bedreiging voor monumenten
  • Publiekstrekker VOC-schip Amsterdam keert terug naar museumsteiger
  • Platform voor kenners en liefhebbers Amsterdamse School

Meest gelezen (week)

  • Kritiek op plannen Bouwloods Sint-Jan neemt toe: ‘Erfgoed overstijgt belang Nederlandse landsgrenzen’
  • Sloop dreigt voor een van de laatste polderboerderijen van Rotterdam
  • Na 1800 jaar bouwt Cuijk weer een Romeinse tempel
  • Monumentenbezoek: hoe toegankelijk is 'digitaal toegankelijk'?
  • James Mellaart: Gevierd archeoloog én fantast
  • Hoop voor oudste vakantiepark van Nederland
  • Oudewater, stad van het touw en de Geelbuiken
  • Huis met de beelden is uit de steigers
  • 'Maak met ENCI Maastricht niet zelfde fout als met Heerlens mijnerfgoed'
  • Hendrik Mullerfonds doneert 500.000 euro als matchingsbijdrage aan het Themafonds Erfgoedvrijwilligers

Meest gelezen (maand)

  • Tikkende tijdbom: lage grondwaterstand is bedreiging voor monumenten
  • Terugkeer van het ministerie van Ruimtelijke Ordening – een goed idee?
  • Ede grijpt in bij verval rijksmonumentale 'spook' boerderij Pothoven
  • Amsterdamse winkelpuien in oude glorie hersteld
  • Kritiek op plannen Bouwloods Sint-Jan neemt toe: ‘Erfgoed overstijgt belang Nederlandse landsgrenzen’
  • Hoop voor oudste vakantiepark van Nederland
  • Monumentenorganisaties bezorgd om toekomst unieke verzameling bouwsculptuur Sint-Jan in Den Bosch
  • Sloop dreigt voor een van de laatste polderboerderijen van Rotterdam
  • Hoe 'fout' waren kastelen en landgoederen in de oorlog?
  • Na 1800 jaar bouwt Cuijk weer een Romeinse tempel

Meest gelezen (jaar)

  • Kasteel Neubourg, opnieuw beklopt en betast
  • Vrijstaand schoolmeestershuis te koop voor 1 euro
  • In Drenthe en Overijssel stonden veel meer middeleeuwse kastelen dan gedacht
  • Verborgen kasteel Oud Haerlem blijkt 'enorm' te zijn
  • Wonen in een monumentaal pand? 4 tips
  • 'Al ingestort' rijksmonument in Heumen zonder toestemming gesloopt
  • Oproep: Stop de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland
  • Eeuwenoude zandwegen nog steeds bedreigd
  • Buurtbewoners komen in opstand tegen plannen Paleis Soestdijk
  • Beeldbank Amsterdam uitgebreid met 43.000 nieuwe foto's

Copyright © 2021 Erfgoedstem · Site door buro KREAS